De Amerikaanse componist en instrumentenbouwer Harry Partch was de zoon van christelijke missionarissen die de laatste decennia van de 19de eeuw in China doorbrachten. Hij werd geboren nadat ze teruggekeerd waren naar Californië en groeide op in kleine woestijndorpjes, ver verwijderd van de orthodoxe Europese klassieke traditie. Rond 1930 begon hij zijn eigen muzikaal systeem te ontwerpen om los te komen van de gelijkzwevende stemming. Ook de conventies van de klassieke zang ruimden plaats voor een specifieke manier om een tekst te ‘intoneren’. Zijn Two Psalms zijn vroege werken. Het eerste is een transcriptie van een uitvoering van psalm 23 door een joodse cantor in San Francisco die Partch noteerde en vervolgens harmoniseerde. Het tweede is een zetting van psalm 137 die het gevoel van de joodse ballingen uitdrukt na de Babylonische verovering van Jeruzalem – gevoelens waarmee de nomadische Partch zich misschien kon identificeren.
(Bob Gilmore)
De TRANSIT collectie is een initiatief van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek], in samenwerking met Festival 20/21 en met de steun van Stad Leuven.