Transit

Kee-Yong Chong | Monodrama | 2004

Dit werk is opgevat als een concertant werk en is sterk beïnvloed door de gamelanmuziek uit Maleisië. Om te beginnen gebruikte ik een klankfragment van het gamelan-strijkinstrument de ‘rebab’ als materiaal voor de elektronische partij. Ten tweede gebruikte ik een hobo-solo om de klank van de gamelan en meer bepaald het hobo-achtige dubbelrietinstrument ‘serunai’ te imiteren. Deze twee hoofdelementen worden geconfonteerd met de inherente virtuoze natuur van de westerse instrumenten, met elektronische klanken en met de klanken en esthetiek van Aziatische muziekinstrumenten. Oosterse en westerse muzikale werelden worden tegen elkaar uitgespeeld en tegelijk tot één amalgaam met elkaar verenigd. Ik tracht een mobiliteit van verschillende klanken te creëren tijdens de uitvoering. Daarom zal ik de instrumenten van het ensemble op de scène plaatsen en de luidsprekers het publiek laten omringen. Dit zal verschillende niveaus creëren in mijn stuk en reliëf in de akoestische klankruimte. Monodrama voor hobo solo en ensemble met elektronica is een opdrachtswerk voor het SPECTRA Ensemble en wordt voor het eerst uitgevoerd tijdens het TRANSIT Festival 2004. Ik draag dit werk op aan de hoboïst dhr. Piet Van Bockstael en aan de dirigent dhr. Filip Rathé.





Ook interessant...

Kijk ook eens naar deze werken

De TRANSIT collectie is een initiatief van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek], in samenwerking met Festival 20/21 en met de steun van Stad Leuven.