Met dit nieuwe werk zet ik de compositie van de Lettres Soufies voort, een omvangrijk project van achtentwintig composities begonnen in 2000, vrij geïnspireerd op symbolische tabellen uit het soefisme, een mystieke traditie binnen de Islam. Elke Lettre is een medi-tatie over de grenzen van het bewustzijn en de paradoxen van de tijd. De verschillende ‘brieven’ delen tal van analogieën met elkaar, zoals hetzelfde materiaal, vormelijke of stilistische overeenkomsten, inhoudelijke parallellen of een zelfde instrumentale bezetting. Khà’, het vijftiende deel binnen dit grote opzet, plaatst zich in de reeks brieven waarin elektronica gebruikt wordt: Z1 (Za’) voor altviool en piano, Z3 (Dhàl) voor trombone en S2 (Thà’) – Ivraie voor een ensemble van elf muzikanten.
Het basisprincipe van Khà’ is de confrontatie van de intimiteit en de diepgang van het strijkkwartet met een schelle, brutale en stormachtige elektronische omgeving. De rond-draaiende en tumultueuze klanken trachten de concentratie van de kamermuziek in stukken te laten barsten. Temidden van deze woeste oceaan die zich uitstrekt tot aan de horizon, weigert het verdwaalde bootje pertinent zich te laten verzwelgen door het hem omringende tumult en waagt het zijn kans om deze sombere wateren over te steken. Khà’ is een droom van een overtocht.
De compositie brengt twee werelden samen die op het eerste zicht onverenigbaar lijken. Het kwartet houdt nooit op zich de omringende geluiden en klanken eigen te maken en te transformeren: het is uit de chaos zelf dat het zijn sterkte én zijn coherentie put.
De elektronica van Lettre Soufie: Kh(à’) (Esquif) kwam tot stand in samenwerking met het Centre Henri Pousseur.
Lettre Soufie : Kh(à’) (Esquif) werd geschreven in opdracht van de Fédération Wallonie-Bruxelles, en werd op 28 oktober 2012 gecreëerd door het Quatuor Danel tijdens het TRANSIT Festival. [J.-L.F.]
De TRANSIT collectie is een initiatief van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek], in samenwerking met Festival 20/21 en met de steun van Stad Leuven.