Transit

Pierre Kolp | MANIMATRIX | 2004

Dit werk spitst zich vooral toe op drie verschillende aspecten.
1. Ten eerste is er een pedagogisch aspect. De partituur waarin de partijen van de verschillende instrumentengroepen zijn samengebracht, bestaat uit verschillende fragmenten. Iedere speler mag hieruit zelf die passages uitkiezen, die beantwoorden aan zijn technisch niveau, en die hem tegelijkertijd ook creatief inspireren. Het werk wil bij iedere muzikant, bij iedere leerling, bij ieder kind het persoonlijke aanspreken, zelfs wanneer hun bijdrage miniem of zelfs onhoorbaar is.
2. Het tweede aspect is van ritmische aard. Ik werk met de combinatie van elementen die in de tijd verankerd zijn: de snelheid, het metrum en het ritme. Twee soorten tijd worden met elkaar geconfronteerd: enerzijds de fysieke, meetbare tijd, die vastligt en onomkeerbaar is, en anderzijds de psychologische tijd, die niet vastligt, subjectief is, en mogelijk omkeerbaar is.
3. Het derde punt, dat wellicht het meest gewaagd is, heeft betrekking op de globaliteit van het werk. Het werk leidt zijn structuur af uit de staat van chaos. Naar mijn gevoel moeten wij vertrouwen kunnen hebben in de uitdrukking van onze eigen zintuiglijke sensaties. Ik ben ervan overtuigd dat de indruk van globaliteit te maken heeft met verantwoordelijkheid, evenwicht en ‘coherentie van het systeem’.





Ook interessant...

Kijk ook eens naar deze werken

De TRANSIT collectie is een initiatief van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek], in samenwerking met Festival Van Vlaanderen Vlaams-Brabant en met de steun van Stad Leuven.