Transit

Rebecca Saunders | Shadow | 2019

img
Compositiejaar: 2013
Uitgevoerd op Transit door: Nicolas Hodges

Deze solo onderzoekt het spel van schaduw; verticale harmonische wolken van verschillende dichtheid en complexiteit. Wolken van kleur worden in de akoestische resonantie of de schaduw van het voorafgaande gebaar geprojecteerd. Als studie is het werk een gedetailleerd onderzoek naar de demper- en sustainpedalen van de piano.


Lees verder »

Schaduwen ww.

Tinten; donker maken; verduisteren; op mysterieuze wijze vertegenwoordigen; verdonkeren in een schilderij of op een tekening; in het geheim volgen; traceren.

Oud Nl. ww.: skediwen

 

Schaduw znw.

De duisternis na zonsondergang; weerspiegeling of reflectie van een beeld; lommer; geest; fantoom; spoor.

Oud Nl. znw.: schaduë

 

Umbra znw. (Latijn)             

Kernschaduw; het donkerste deel van een schaduw. Het gedeelte van de schaduw waarin de gehele lichtbron wordt verduisterd.

Astronomie: vanuit de umbra ervaart de waarnemer de schaduw als een totale verduistering.

 

Akoestische schaduw znw.

Vergelijkbaar met de schaduw van het licht, vormt een akoestische schaduw zich wanneer geluidsgolven in contact komen met een erg dense structuur: door de daaruit resulterende afwezigheid van echo’s, wordt quasi alle geluid gereflecteerd, wat resulteert in een akoestische schaduw.

 

“Iedereen draagt een schaduw, en hoe minder zij belichaamd is in het bewuste leven van het individu, hoe zwarter en hoe denser zij is… Ondanks haar functie als een reservoir voor menselijke duisternis – of misschien net door deze functie – is de schaduw een baken van creativiteit… De donkere kant van zijn wezen, zijn sinistere schaduw… vertegenwoordigt de ware geest van het leven tegenover de dorre geleerde.”

Jung

 

“Op dit punt moeten we iets zeggen over lichten en kleuren. Het is duidelijk dat kleuren variëren naargelang het licht, aangezien elk kleur anders lijkt in de schaduw dan onder directe lichtstralen. Schaduw maakt een kleur doffer, terwijl licht ze helderder maakt. Kleur wordt opgeslokt door het donker.”

Leon Battista Alberti, 1435

 

RS Berlijn, januari 2013

 

Compositie in opdracht van de Ferruccio Busoni International Piano Competition Foundation, met financiële steun van de Ernst von Siemens Music Foundation. Een project van Nicolas Hodges. [Rebacca Saunders]      

foto Astrid Ackermann



Media en bijlages

PROGRAMMABOEK


INSTRUMENTATIE

Concert Transit 2019 Labozaal STUK 20 oktober door Nicolas Hodges - piano


Lees verder »     

BIO COMPONIST

Met haar kenmerkende en intense muzikale taal is Rebecca Saunders (°1967) een van de leidende figuren van haar generatie. Ze werd geboren in Londen, en studeerde compositie bij Nigel Osborne in Edinburgh en Wolfang Rihm in Karlsruhe. Saunders heeft een sterke interesse voor de sculpturele en spatiale kenmerken van georganiseerde klank. Door de jaren heen ontving ze verschillende onderscheidignen voor haar composities, waaronder de Ernst von Siemens Composers’ Prize, de ARD en de Paul Hindemith prijs. Haar muziek wordt sinds 1997 uitgegeven door Edition Peters.


Lees verder »     












Ook interessant...

Kijk ook eens naar deze werken

UITLEENMOGELIJKHEDEN

De partituur en het opnamefragment kan u ook ontlenen uit de collectie van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek] te Leuven.

Openingsuren: dinsdag & woensdag (10u-18u), donderdag & vrijdag (14u-18u)

Meer informatie: info@matrix-new-music.be


De TRANSIT collectie is een initiatief van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek], in samenwerking met Festival 20/21 en met de steun van Stad Leuven.