Transit

Francesca Verunelli | Flower #3 (dripping) | 2019

img
Compositiejaar: 2019
Uitgevoerd op Transit door: Quatuor Diotima

“Het druipen... Nou, als het gebeurt, dan gebeurt het: het neemt niets weg van het werk. Het druipen bewijst alleen maar dat je niet probeerde om het werk te beheersen, maar dat het vanuit zichzelf ontwikkelde. Als het druipt, is dat een natuurlijk onderdeel in de evolutie van het werk.


Lees verder »

Ik geloof dat je de materialen wel tot op zeker hoogte moet beheersen, maar het is ook belangrijk om de materialen een soort van eigen kracht te laten hebben, zoals de natuurlijke wet van de zwaartekracht. Als je op een muur schildert, dan zal de verf druipen en druppelen – er is geen reden om daartegen te vechten. Het wordt deel van de ervaring; deel van de handeling; een soort momentopname. Later terugkeren en aanpassingen maken, zou betekenen dat je ook dat moment verandert; dat je iets wat direct en spontaan was, manipuleert.”

Keith Haring, Bordeaux, 16 december 1985.

 

Toen ik dit citaat las, raakte het mij, omdat ik altijd het tegenovergestelde had geloofd. De kracht van kunst bestaat voornamelijk in haar vermogen de oneindigheid van het leven te vertalen – bij benadering dan toch – binnen de vooraf bepaalde grenzen van raster. Het feit dat die oneindigheid tot een ongemakkelijke, gecontroleerde vorm wordt beperkt, maakt haar net ‘zichtbaar’. Ik betrapte mezelf echter op het meten van de onwelvoeglijkheid en de machteloosheid van het artistieke gebaar tegenover het leven. Het druipen waar ik met de titel naar refereer is dus niet het druipen van de artistieke geste, maar het druipen van het leven dat buiten die artistieke geste valt. Het druipen dat altijd verdergaat en altijd juist buiten beeld staat. Het druipen dat we niet met voorbedachten rade kunnen evenaren of spiegelen. Hoe hard we het ook proberen.

In lijn met mijn vorige werk, zet dit kwartet het onderzoek naar fijne microtonale harmonische structuren verder. Dit gebeurt binnen het kader van de wereld van de traditionele akoestische instrumenten. Het is moeilijk om dit soort precisie te bereiken met het stemmen van akoestische instrumenten of met hun traditionele speelmogelijkheden. Elke noot wordt namelijk genoteerd met haar precieze wiskundige toonhoogte-afwijfking, die wordt uitgedrukt in midicent. In dit geval heb ik ervoor geopteerd om met de knopen van de open snaren te werken, om zo, via het spelen van de natuurlijke boventonen, toegang te krijgen tot een erg fijne set van microtonale toonhoogtes. Dertien van de zestien snaren zijn gestemd naar een partiële van de boventoonreeks op dezelfde lage si mol. De andere drie snaren zijn op zo’n manier gestemd, dat zij een dialectische harmonische tegenhanger vertegenwoordigen. De knopen – zowel licht aangeraakt (maw. de harmonische positie) als ingedrukt – verbeelden het raster waarbinnen de muziek zicht vormt. Dit werk is opgedragen aan, en bedoeld als een herdenking van Ina Maria Rheber – één van mijn beste vrienden, die te vroeg en tragisch om het leven kwam in de lente van 2018. Deze muziek is een klein eerbetoon aan deze buitengewone persoon, met wie ik het immense voorrecht had bevriend te zijn. [Francesca Verunelli]

 

Foto © Julian Hargreaves



Media en bijlages

PROGRAMMABOEK


INSTRUMENTATIE

Concert Transit 2019 Studio STUK 20 oktober door Quatuor Diotima.

Yun-Peng Zhao - viool

Léo Marillier - viool

Franck Chevalier - altviool

Pierre Morlet - cello


Lees verder »     

BIO COMPONIST

Francesca Verunelli studeerde compositie en piano aan het Conservatorio Luigi Cherubini in Firenze. Aan het IRCAM volgde ze ook lessen in compositie en computermuziek, met als specialisatie elektronische muziek. Ze schreef reeds opdrachtwerken voor belangrijke muziekinstituten en ensembles als IRCAM, de Biënnale van Venetië en Ictus Ensemble. Haar muziek wordt uitgevoerd op verschillende prestigieuze festivals in Europa en de Verenigde Staten. In haar werk focust Verunelli op hoe de evolutie en/of de uitvoering van de akoestische instrumentale wereld de ontwikkeling van de diepere muziekstructuren beïnvloedt (vorm en vormstrategie, harmonie en tijd). De klemtoon ligt niet op klank als doel op zich, maar op de wijzen waarop klank een unieke tijds- en luisterervaring kan creëren.


Lees verder »     

VIDEOFRAGMENT (LIVE OP Ticino Musica Festival - 30 juli 2020)

Flower #3 (46:25-01:09:12)

Rechten

MATRIX doet haar best alle rechthebbenden met betrekking tot materiaal op deze website te achterhalen. Wie meent dat zijn/haar materiaal onrechtmatig hier is gebruikt, verzoeken wij ons te contacteren.

Creative Commons License


Lees verder »     




Ook interessant...

Kijk ook eens naar deze werken

UITLEENMOGELIJKHEDEN

Het opnamefragment kan u ook ontlenen uit de collectie van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek] te Leuven.

Openingsuren: dinsdag & woensdag (10u-18u), donderdag & vrijdag (14u-18u)

Meer informatie: info@matrix-new-music.be


De TRANSIT collectie is een initiatief van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek], in samenwerking met Festival 20/21 en met de steun van Stad Leuven.