Transit

Serge Verstockt | Feuillage du coeur | 2014

img
Compositiejaar: 1995
Uitgevoerd op Transit door: Spectra ensemble & Elise Caluwaerts

Serge Verstockt schreef Feuillage du cœur voor sopraan, 2 klarinetten en ensemble in 1995. In de opdracht was gestipuleerd dat de compositie moest refereren aan een werk uit de 19de eeuw. Verstockt wist deze neo-romantische, in de meest reactionaire betekenis van het woord ‘postmodernistische’ aansporing te omzeilen door zich uitgerekend op een werk van Schönberg, dé symboolfiguur van de nieuwe muziek, te oriënteren. Van Herzgewächse bleven dan nog enkel het gebruik van de coloratuursopraan en Maeterlincks (onvertaalde) gedicht over. Naast de poëtisch-sonoor-muzikale kwaliteiten inspireerde ook de inhoud van het gedicht de componist zéér sterk. Feuillage du cœur is Verstockts eerste vocale werk, wat altijd een tegelijkertijd groot en bangelijk moment is in het leven van een componist.


Lees verder »

Via ChampdAction werkte Verstockt echter al geruime tijd samen met de sopraan Rolande Van der Paal, en Feuillage du cœur werd dan ook oorspronkelijk op het lijf geschreven van deze uitzonderlijke zangeres. Voor zo een zéér hoge sopraan, kan je slechts op twee manieren schrijven: ofwel uiterst gesublimeerd (Schönberg: ‘…ihr mystisches Gebet’) ofwel in volle fysische glorie (Verstockt). Het klinkend resultaat herinnert dan ook aan een operascène, los van de sociologische en conventionele kenmerken van dit genre, maar mét zijn dramatiek en vocale intensiteit. De vraag rijst daarbij of het om een solo dan wel om een trio gaat. De klarinetpartijen zijn zo virtuoos en akoestisch zo sterk afgestemd op de klankproductie van de sopraan dat er wel drie primadonna’s in het spel lijken. Verstockt, zelf klarinettist, ontwikkelde hiervoor een techniek waarbij op eenzelfde toon (si’’) verschillende tremulerende harmonieken geproduceerd worden via een snelle wisseling van keelstanden. In dit werk kan de klarinet dus niet enkel in haar zoetgevooisde maar ook in haar avant-gardistische gedaante met de menselijke stem vergeleken worden.

[Mark Delaere]



Media en bijlages

instrumentatie

Concert Transit 2014 Soetezaal STUK 24 oktober door:

Elise Caluwaerts - coloratuursopraam

Spectra ensemble

Filip Rathé - dirigent

Pieter Jansen - viool

Bram Bossier - altviool

Jan Sciffer - cello

Jan Vercruysse - fluit

Kris Deprey - klarinet

Peter Merckx - klarinet


Lees verder »     

BIO COMPONIST

Serge Verstockt (1957) studeerde notenleer en geluidstechniek aan het Conservatorium van Brussel en beeld- en geluidsmontage aan het RITS. Nadien behaalde hij een eerste prijs voor notenleer en klarinet aan het Conservatorium van Antwerpen bij klarinettist Walter Boeykens. Aan de Studio voor Experimentele Muziek van Joris Delaet kwam hij in contact met de elektronische klankmanipulatie. Van 1983 tot 1985 studeerde hij aan het Instituut voor Sonologie in Utrecht bij Gottfried Michael Koenig. Van 1997 tot 1999 was Verstockt ‘junior fellow’ van de KBC-leerstoel Nieuwe Muziek (musicologie, KU Leuven). 


Lees verder »     

audio

(vanaf 00:48:00; door sopraan Rolande Van Der Paal en ChampdAction o.l.v. James Wood)

Foto's repetitie


RECHTEN

MATRIX doet haar best alle rechthebbenden met betrekking tot materiaal op deze website te achterhalen. Wie meent dat zijn/haar materiaal onrechtmatig hier is gebruikt, verzoeken wij ons te contacteren.

Creative Commons License


Lees verder »     




Ook interessant...

Kijk ook eens naar deze werken

De TRANSIT collectie is een initiatief van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek], in samenwerking met Festival 20/21 en met de steun van Stad Leuven.