De Diferencia in de 16de-eeuwse Spaanse muziek was een vroege variatievorm gebaseerd op liedmelodieën met een ostinate bas. De harmonie werd gevarieerd met diminuties, een rijke figuratie en tempowisselingen; bas en harmonisatie bleven constant. Een prachtwerk uit 1538 is Diferencias sobre ‘Guardame la vacas’ voor vihuela van Luys de Narvaez.
Het verband tussen mijn Diferencia en de historische is niet ver te zoeken: een gelijkblijvende melodie en bas zijn vervangen door een pitchclass set die over zeven geledingen van ongelijke lengte gevarieerd wordt door middel van onder meer figuratie, orkestratie en tempowijziging. Deze ontwikkeling impliceert in dat het basismateriaal gedurende de hele compositie telkens op een andere manier wordt belicht.
Elke geleding en haar onderverdeling in kleinere zinnen kent haar oorsprong in een verandering van idee en uitdrukking en is gekoppeld aan een transpositieverloop gerelateerd aan de originele set. De lengte van elk onderdeel wordt – net zoals de tempofluctuaties – geproportioneerd volgens de verhouding van de gulden snede. Vanaf de vierde geleding gaat het transpositieverloop in omgekeerde volgorde terug naar het begin, echter met een geïnverteerde set, om vervolgens te eindigen met een lichte variatie van de introductie van de compositie. Diferencia is met andere woorden spiegelsymmetrisch van opbouw en kent een gesloten cyclus.
Diferencia werd gecomponeerd in opdracht van TRANSIT en aldaar gecreëerd op 27 oktober 2006 door Het Collectief. (Boudewijn Cox)
De TRANSIT collectie is een initiatief van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek], in samenwerking met Festival 20/21 en met de steun van Stad Leuven.