Transit

Bram Van Camp | Music for 3 instruments | 2017

img
Compositiejaar: 2010
Uitgevoerd op Transit door: Het Collectief

De bezetting klarinet, viool en piano refereert onlosmakelijk aan Bartoks Contrasts (1938), waarin de componist de verschillen tussen de drie instrumenten als uitgangspunt nam om een compositie te maken die wemelde van de contrasten. Deze tegenstellingen kwamen niet enkel tot uiting in het muzikaal materiaal maar ook in de specifieke klankverschillen die inherent zijn aan de bezetting. Bartok benadrukte in zijn partituur deze tegenstellingen. Mijn uitgangspunt bij het schrijven van dit trio was net het tegenovergestelde: hoe verschillend de drie instrumenten ook kunnen zijn, ik beschouwde het trio de hele tijd als één instrument. 


Lees verder »

Dit heeft als gevolg dat elk instrument zich de hele tijd slechts zinvol kan voelen, indien het zich verhoudt ten opzichte van de twee andere. In dit werk komen dan ook zelden lange solo’s voor. Het trio bestaat uit drie aaneengesloten delen in de combinatie traag – snel – traag. Opvallend is het terugkerende motief bestaande uit slechts 1 tot 3 tonen waarmee het werk onder andere begint en eindigt. Dit sobere motief illustreert dat de klankkleur (de combinaties van drie instrumenten die resulteren in een ‘trio als één instrument’) belangrijker is dan de samenklank. Mijn stilistische roots liggen weliswaar bij Bartok, maar dat is daarom niet te horen in de muziek van dit trio. De titel daarentegen refereert duidelijk aan Bartoks Muziek voor Snaren Slagwerk en Celesta (1936). Dit heeft meerdere redenen: enerzijds vind ik Muziek de beste titel ooit die aan een compositie werd gegeven. De objectiviteit van dit woord spreekt meer tot mijn verbeelding dan een titel met programmatorische inhoud. Bovendien ben ik een vurig verdediger van de idee dat muziek in de eerste plaats dient om te klinken, daarna pas om over te spreken. Dit wordt volledig samengevat in Bartoks titel. Anderzijds is Bartoks Muziek voor mij een schoolvoorbeeld van de absolute compositorische perfectie: aan de ene kant een rigide structuur, gebaseerd op de gulden snede, aan de andere kant een  ongeziene organische vrijheid in klank. Als hier sprake kan zijn van een ‘principe’, is het zeker de inspiratiebron van mijn Muziek voor 3 instrumenten geworden. [Bram Van Camp]

Foto: Emmanuel Maes



Media en bijlages

PROGRAMMABOEK


Instrumentatie

Concert Transit 2017 Labozaal STUK 21 oktober door Het Collectief:

Wibert Aerts - viool
Julien Hervé - klarinet
Thomas Dieltjens - piano


Lees verder »     

BIO COMPONIST

Bram Van Camp (Antwerpen °1980) behaalde het meester-diploma viool, kamermuziek, compositie, muziekanalyse, contrapunt en fuga aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium van Antwerpen (2003). Hij studeerde in de compositieklas van Wim Henderickx en van Theo Loevendie aan het Conservatorium van Amsterdam.


Lees verder »     

audio (uit cd)

Het Collectief

FOTO'S

partituur

© Mark Rietveld

Rechten

MATRIX doet haar best alle rechthebbenden met betrekking tot materiaal op deze website te achterhalen. Wie meent dat zijn/haar materiaal onrechtmatig hier is gebruikt, verzoeken wij ons te contacteren.

Creative Commons License


Lees verder »     




Ook interessant...

Kijk ook eens naar deze werken

UITLEENMOGELIJKHEDEN

De partituur en het opnamefragment kan u ook ontlenen uit de collectie van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek] te Leuven.

Openingsuren: dinsdag & woensdag (10u-18u), donderdag & vrijdag (14u-18u)

Meer informatie: info@matrix-new-music.be


De TRANSIT collectie is een initiatief van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek], in samenwerking met Festival 20/21 en met de steun van Stad Leuven.