Transit

Beat Furrer | Aer | 2017

img
Compositiejaar: 1991
Uitgevoerd op Transit door: Het Collectief

Aer voor klarinet, cello en piano (1991) […] maakt deel uit van  Beat Furrers onderzoeken naar processen in de jaren 1990 en thematiseert muzikale aggregaatstoestanden. De titel verwijst naar ideeën van de pre-Socratische natuurfilosofen, die de lucht begrepen als de primordiale basis van het bestaan. Lucht is “grenzeloos, maar niet ongedefinieerd, maar eerder gedefinieerd; … Ze is anders, in haar dunheid en haar dichtheid, die overeenkomt met de eigenschappen van de dingen. En ze wordt losgemaakt door vuur, ze condenseert in wind en wolken, en door nog grotere concentratie wordt ze water, dan aarde, dan steen. Alles, echter, ontstaat uit lucht”. 


Lees verder »

Ook “neemt ze een eeuwige beweging aan, wat resulteert in verandering. Het samentrekken en condenseren van het materiaal is de koude, het dunne; het verzakken, anderzijds, is de warmte. Alles ontstaat uit lucht, en alles gaat er opnieuw in op” (Simplicius, over Anaximenes). Deze beschrijving zou bijna het scenario kunnen zijn van Aer. De klarinet – een blaasinstrument – vormt een sonoor continuüm, overbrugt brede ruimtes in een snelle beweging en een bijna oneindige lijn. De cello en de piano voegen individuele, selectieve, ruisachtige interrupties toe; maken gebruik van heterogene speeltechnieken, alsof een zeer gevarieerde groep instrumenten klank zou produceren in verschillende kamers. In analytische termen gaat het hier om een lijn die viermaal samen wordt gespeeld, hoewel ze gefilterd wordt in de cello en de piano, zodat slechts individuele momenten doorschemeren. De furieuze beweging leidt echter tot stilstand en de muziek bevriest op een ‘stollingspunt’. Eerst verdwijnt de klarinetpartij in herhaalde trillers in het allerhoogste register. Van daaruit neemt een mechanisch,  metaalachtig tikken over, dat wordt gespeeld door de piano op de gedempte mi4-snaar. Daarna worden de gebeurtenissen schaarser. In het tweede deel verschijnen de aggregaatstoestanden in een andere organisatie. ‘Multiphonics’ in de klarinetpartij leiden “erg kalm” naar een slotsectie, die eerst uitbarstingen met zich meebrengt. Daarna worden deze echter schaarser, en is er een zachte echo, alsof het geheel oplost in de lucht. [Marie Luise Maintz]

Foto: David Furrer



Media en bijlages

PROGRAMMABOEK


Instrumentatie

Concert Transit 2017 Labozaal STUK 21 oktober door Het Collectief:

Martijn Vink - cello
Julien Hervé - klarinet/clarinet
Thomas Dieltjens - piano


Lees verder »     

VIDEOFRAGMENT (ensemble neuverBand, LIVE in Gare du Nord, Basel)

FOTO'S

partituur


BIO COMPONIST

Beat Furrer (1954, Zwitserland) kreeg zijn eerste muzikale training aan de piano aan de plaatselijke muziekschool van Schaffhausen. In 1985 stichtte hij het Klangforum Wien waar hij tot in 1992 directeur van was en nog steeds mee verbonden is als dirigent. Beat Furrer heeft een breed scala aan werken gecomponeerd, van solo en ensemble muziek tot orkest- en koorwerken en opera. Hij is bekend om zijn genuanceerde exploratie van de menselijke stem en haar relatie tot het instrumentale geluid.


Lees verder »     

Rechten

MATRIX doet haar best alle rechthebbenden met betrekking tot materiaal op deze website te achterhalen. Wie meent dat zijn/haar materiaal onrechtmatig hier is gebruikt, verzoeken wij ons te contacteren.


Lees verder »     Download (jpg)     




Ook interessant...

Kijk ook eens naar deze werken

UITLEENMOGELIJKHEDEN

De partituur en het opnamefragment kan u ook ontlenen uit de collectie van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek] te Leuven.

Openingsuren: dinsdag & woensdag (10u-18u), donderdag & vrijdag (14u-18u)

Meer informatie: info@matrix-new-music.be


De TRANSIT collectie is een initiatief van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek], in samenwerking met Festival 20/21 en met de steun van Stad Leuven.