Transit

Vykintas Baltakas | Smokey Arnold | 2015

img
Compositiejaar: 2015
Uitgevoerd op Transit door: Het Collectief

Het is een plezier en grote eer te werken voor Het Collectief. Het is een topensemble. Hun focus op de muziek van begin 20e eeuw en de tweede Weense school in het bijzonder, maakt hen uniek. Aangezien ik mijn werk graag relateer aan een specifieke situatie (een muzikant, locatie, of in dit geval een repertoire) besloot ik Pierrot Lunaire van dichtbij te bekijken, wat voor mij het ultieme werk van dit ensemble is dat ze bijzonder goed uitvoeren. Ik besloot een ‘alternatieve track’ te componeren voor het specifiek deel Heimweh.


Lees verder »

‘Alternative tracks’ zijn meer standaard in jazz: verschillende versies van hetzelfde werk verschijnen vaak samen op cd en bieden nieuwe en verfrissende perspectieven op het originele idee. Op dezelfde manier zoals ik naar dit melodrama van Arnold Schönberg keek, gebaseerd op poëzie van Albert Giraud, en werd gestimuleerd een eigen commentaar toe te voegen. Honderd jaar verwijderd van de originele compositie komt de melancholie, het drama van de Weense bourgeoisie vreemd en ietwat theatraal over voor mij, maar uiteindelijk relateer ik dit nog aan de notie van Heimweh.

Smokey Arnold kan apart of ingebed als alternatieve ‘track’ in de originele partituur van Schönberg worden uitgevoerd. Inzoomend op ‘heimweh’ als concept, merkte ik op dat wanneer emoties overdreven worden, ze hun functionaliteit verliezen en routine worden, een ‘loop’. Eenmaal vertrouwd met de emotie lijkt er geen nood meer te zijn iets op te lossen en de emotie wordt losgekoppeld van haar inhoud. Melancholie kan verschillende vormen en expressies aannemen, maar uiteindelijk verwijst het enkel naar zichzelf, geen uitweg, geen lineaire gedachte. Zoals een schommel in beweging.

Deze slingerbeweging is exact wat de muzikale vorm van mijn werkt maakt. En over swingen gesproken, jazz doordringt dit werk. Een andere muzikale stijl toevoegen, ligt geheel in lijn met de originele Pierrot Lunaire cyclus, zoals Schönberg zelf refereert naar de wals in Valse de Chopin (deel 1) en naar de serenade in Serenade (deel III), etc. Terzelfdertijd is een commentaar of zelfs parodie in lijn met de originele compositie in Parodie (deel III). [Vykintas Baltakas]

programmaboek Transit 2015



Media en bijlages

Partituur

Instrumentatie

fluit, cello, piano, viool, cello


Lees verder »     

Audio













Ook interessant...

Kijk ook eens naar deze werken

De TRANSIT collectie is een initiatief van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek], in samenwerking met Festival Van Vlaanderen Vlaams-Brabant en met de steun van Stad Leuven.