De idee van dystopie is een van de sleutelideeën in dit stuk. Dit begrip kon op een bijzondere aandacht rekenen in de twintigste eeuw, voornamelijk als gevolg van literatuur en film. Maar muziek als een soort kunst bleef grotendeels aan de zijlijn. Deze compositie is een soort van projectie van de idee van dystopie en zijn interne organisatie (of beter gezegd, zijn wording). Het werk gebruikt een ongebruikelijke concertsituatie waarin een van de belangrijkste rollen toebehoort aan sensoren. Dergelijke apparaten worden vaak gebruikt in elektronische muziek voor de geluidsreflectie van bepaalde bewegingen van de artiest, maar in dit stuk zijn de sensoren akoestisch. Het klankaura daarvan is de basis voor al het muzikale materiaal. Gebaren zelf (die een impuls geven aan de sensoren) zijn van groot belang: ze expliciteren niet alleen de relatie en interactie tussen ‘solist’ en ensemble, maar geven ook een ‘visuele’ component in een afzonderlijke dramatische laag met verschillende tekens en symbolen.
Door het creëren van een allusie op de gevatte uitdrukking van Karl Marx ("Een spook waart door Europa - het spook van het communisme"), wil de auteur reflecteren over zijn visie op de fantasie (of werkelijkheid?) van dystopie. [Alexander Khubeev]
programmaboek Transit 2015, foto © Kentaro Kawada
Concert Transit 2015 Soetezaal 24 oktober door Nadar Ensemble:
Thomas Moore - dirigent
Marieke Berendsen - viool
Nico Couck - gitaar
Katrien Gaelens - fluit
Yves Goemaere - percussie
Wannes Gonnissen - geluid, electronics
Vincent Hepp - altviool
Pieter Lenaerts - contrabas
Pieter Matthynssens - cello
Elisa Medinilla - piano
Dries Tack - klarinet
Alexander Khubeev werd geboren in 1986 in de stad Perm (Rusland). Hij studeerde af aan het Moscow Tchaikovsky Conservatory in 2011 (compositie bij Yuri Kasparov en Igor Kefalidis), en is er nu postgraduaat student. Alexander Khubeev nam deel aan het International Academy of Moscow Contemporary Music Ensemble (2011, docenten Pierluigi Billone en Franck Bedrossian) en volgde masterclasses gegeven door Russische en buitenlandse componisten zoals Beat Furrer, Ivan Fedele, Chaya Czernowin, Mark Andre, Klaus Lang en anderen.
MATRIX doet haar best alle rechthebbenden met betrekking tot materiaal op deze website te achterhalen. Wie meent dat zijn/haar materiaal onrechtmatig hier is gebruikt, verzoeken wij ons te contacteren.
De partituur en het opnamefragment kan u ook ontlenen uit de collectie van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek] te Leuven.
Openingsuren: dinsdag & woensdag (10u-18u), donderdag & vrijdag (14u-18u)
Meer informatie: info@matrix-new-music.be
De TRANSIT collectie is een initiatief van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek], in samenwerking met Festival 20/21 en met de steun van Stad Leuven.