Fear of Symmetry (Schatten der Ideen 5) voor dubbel septet is een unisono-studie, die ontstond door de bestudering van Giordano Bruno’s Umbrae Idearum. Het eerste septet geldt als schaduw van het tweede en omgekeerd. De Ars Memoriae van Bruno is gerealiseerd in de herhalingen van 144 cellen die door elkaar acht keer voor komen, als geheugenoefening voor de luisteraar. Het tweede septet is de retrograde versie van de muziek van het eerste septet, met enkele uitzonderingen uit vrees voor symmetrie. De cyclus Schatten der Ideen werd samen geschreven met de tekst Unisono van filosoof Hannes Böhringer. Zijn tekst houdt zich bezig met de stem en met het gehoor, en met wat de taal met deze woorden gedaan heeft. Dat iets kan kloppen (in het Duits: stimmen), dat men met iets of iemand instemt, behoort etymologisch gezien tot dezelfde woordgroep als de ‘stemming’ waarover men niet slechts bij instrumenten spreekt. In het
Duits is het woord ‘hören’ niet alleen verbonden met aanhoren en luisteren (an- und ab-), toehoren en aandachtig luisteren (zu- und hin-), maar ook met behoren, ‘nodig zijn’ en zelfs ophouden (ge- und aufhören), wat weer iets anders betekent dan de oren spitsen of gehoorzamen (auf- und gehorchen). Dit werk radicaliseert de vraagstellingen vanuit deze wisselende schaduwen van ideeën. Tenslotte geeft de gecomponeerde muzikale verschijning haar filosofische implicaties vrij: als het unisono nagestreefd wordt, kan het niet bereikt worden.
Deze compositie werd geschreven in opdracht van TRANSIT en werd gecreëerd door Champ d'Action op 25 oktober 2008. (Walter Zimmermann)
De TRANSIT collectie is een initiatief van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek], in samenwerking met Festival 20/21 en met de steun van Stad Leuven.