Transit

Eric Sleichim | Poortenbos 2 | 2019

img
Compositiejaar: 2019
Uitgevoerd op Transit door: BL!NDMAN

30 jaar na Poortenbos, de eerste grote compositie die Eric Sleichim – in opdracht van Jan Hoet – voor saxofoonkwartet schreef, wordt Poortenbos 2 door Eric Sleichim en BL!NDMAN [sax] gecreëerd: een nieuwe suite voor saxofoonkwintet en een automatische DECAP-accordeon.


Lees verder »

In het oorspronkelijke Poortenbos zaten al veel kiemen voor het parcours dat BL!NDMAN de volgende 30 jaar zou afleggen. Hun producties zijn vaak op maat van een specifieke ruimte gemaakt, of worden grondig aangepast in functie van de concertlocatie. Een constante hierbij is ook dat het publiek héél dicht bij de muzikale actie kan komen. De focus op niet-alledaagse saxofoonklanken werd alleen maar versterkt dankzij de opkomst en razendsnelle democratisering van elektronica en live-electronics.

Dertig jaar na het originele Poortenbos is het dus tijd voor Poortenbos 2, met als ondertitel Extrospection with Bob. Opnieuw maakt BL!NDMAN gebruik van de concrete ruimte waarin het concert plaats vindt. Vijf saxofonisten (sopraan-, alt-, tenor-, bariton- en contrabassax) zijn verspreid over de zaal en gaan, elk op een andere manier, in dialoog met hun eigen elektronische schaduw. Ze worden geconfronteerd met delays van hun eigen klanken of voeren een gesprek met Bob, de automatische accordeon.

De sopraansax bouwt een kathedraal van echo’s die de verscheiden thema’s quasi fugatisch laat draaien. De altsax gebruikt de klanken van de mechaniek van het instrument die hij stuk voor stuk in een loopstation opneemt om ze dan druppelgewijs uit elkaar te laten vallen. De tenorsax bootst na verloop van tijd de elektronische klanken na die hij zelf genereerde: het origineel wordt de schaduw van de schaduw van de schaduw en dit tot een ‘art of noise’. De baritonsaxofoon gaat in duel met de automatische accordeon die hij met orgelpedalen al spelende zelf bedient. De tubax of contrabassaxofoon lijkt zichzelf dan weer voorbij te lopen door een virtuoze opeenstapeling van intervals.

De ondertitel – Extrospection with Bob – bevat een neologisme, afgeleid van (of juister: tegengesteld aan) introspectie. Het ‘personage’ Bob is immers geen muzikant die naar zijn innerlijke gevoelens kan kijken, maar een muziekrobot. Bob is een automatisch spelende accordeon die centraal op het podium wordt opgesteld. Net zoals Eric Sleichim al dertig jaar met het sonoor vergrootglas elk knopje of radertje van de saxofoon laat weerklinken, produceert ook elke vezel van Bob onvermoede klanken. De snel ademende blaasbalg, de percussieve knoppen en het ratelend klavier geven deze accordeon een magisch karakter, alsof het een orakel is dat door de muzikanten (en het publiek) geconsulteerd kan worden. Wat de uitlatingen van het orakel precies betekenen, zal – net zoals het orakel in Delphi – wellicht altijd voer voor interpretatie zijn, maar Bob speelt wel een centrale rol in het magische Poortenbos van Eric Sleichim. Nadat de vijf saxofonisten hun solo gespeeld hebben komen ze samen rond Bob. Hij vormt de verbindende kracht, en na verloop van tijd blijkt dat zijn klanken al de hele tijd aanwezig waren in het discours van de solisten. [Klaas Coulembier]

Foto © Niko Caignie

 

Differentials (sopraansax / soprano sax solo)

Mechanics (altsax / alto sax solo)

Burn-in (tenorsax / tenor sax solo)

Breakaway (baritonsax / baritone sax solo)

Machine (tubax solo)

Outrospection (saxofoonkwartet/ saxophone quartet & accordeon)



Media en bijlages

PROGRAMMABOEK

partituur

INSTRUMENTATIE

Concert Transit 2019 Soetezaal STUK 19 oktober door BL!NDMAN:

Eric Sleichim - artistieke leiding, compositie

Koen Maas - sopraansaxofoon, elektronica
Pieter Pellens - sopraan-, altsaxofoon, elektronica
Piet Rebel - tenorsaxofoon, elektronica
Simon Diricq - baritonsaxofoon, elektronica
Eric Sleichim - tubax, electronica, automatisch Decap accordeon


Lees verder »     

BIO COMPONIST

Eric Sleichim studeerde aan de conservatoria van Brussel en Luik. Hij is bezieler van het originele saxofoonkwartet BL!NDMAN, en de drie andere kwartetten die hieruit ontstonden. Als componist-saxofonist verwierf Sleichim internationale faam door zijn eigenzinnige benadering van het instrument, zijn cross-overs met andere disciplines als dans en theater, en zijn doorkruising van de tijdperken, met klemtoon op de 21e eeuw en de oude muziek, waarbij hij ook steeds vaker gebruik maakt van elektronica.


Lees verder »     

FOTO'S


© Evi Clerckx




Ook interessant...

Kijk ook eens naar deze werken

UITLEENMOGELIJKHEDEN

Het opnamefragment kan u ook ontlenen uit de collectie van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek] te Leuven.

Openingsuren: dinsdag & woensdag (10u-18u), donderdag & vrijdag (14u-18u)

Meer informatie: info@matrix-new-music.be


De TRANSIT collectie is een initiatief van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek], in samenwerking met Festival 20/21 en met de steun van Stad Leuven.