Transit

Jorge Sanchez-Chiong | Salt Water | 2014

img

Jorge Sanchez-Chiong laat in “Salt Water” drie DJ’s stemmen uit de platenbak toveren; met cuts en scratches bewerkte echo’s uit een verleden die nog naspoken en onderdeel worden van de textuur van de muziek die het orkest samen met hen maakt. Even belangrijk voor die textuur zijn de vier drummers, die live de akoestische lijm produceren die bijna elke DJ set bij elkaar houdt: de beats. Zij citeren duchtig uit het arsenaal aan ritmes dat elke plaatjesdraaier ter beschikking heeft, vaak in een ver verleden geproduceerd door een oude onderbetaalde souldrummer. De breedte van het klanklandschap dat wordt neergezet, wordt bezet door het orkest, dat met klassieke hedendaagse (kras)technieken pseudo-geïmproviseerde doorgeefspelletjes speelt die uitmonden in harmonieën.


Lees verder »

In 1996 haalde DJ Shadow het Guiness Worldrecords Book met de eerste LP die volledig is opgebouwd uit samples. De in vochtige kelders van platenzaken bijeengesprokkelde geluidsstukjes werden door Shadow gered uit de afvalhoop van de muziekgeschiedenis en kregen een nieuw leven als atomen van een klanklandschap dat twintig jaar later nog steeds door vele luisteraars omschreven wordt als een spirituele ervaring. Een dergelijk kunstwerk kon enkel gecreëerd worden door een DJ, een muzikant die de passieve ervaring van het luisteren naar wat er uit de platendraaier komt, heeft omgetoverd tot een creatieve daad, waarbij het luistermateriaal instrument is geworden. De platendraaier is na enkele decennia gebruik en misbruik (sorry David Guetta) een klassiek instrument geworden, dat ons rechtstreeks toegang geeft tot fragmenten uit een muzikaal verleden dat we onbewust delen en dat, net als een droom, stukjes van een ervaring op een onverwachte manier aan elkaar plakt en een nieuw, voorheen onmogelijk te denken verhaal creëert. Romantiek met andere woorden.

Jorge Sanchez-Chiong laat in “Salt Water” drie DJ’s stemmen uit de platenbak toveren; met cuts en scratches bewerkte echo’s uit een verleden die nog naspoken en onderdeel worden van de textuur van de muziek die het orkest samen met hen maakt. Even belangrijk voor die textuur zijn de vier drummers, die live de akoestische lijm produceren die bijna elke DJ set bij elkaar houdt: de beats. Zij citeren duchtig uit het arsenaal aan ritmes dat elke plaatjesdraaier ter beschikking heeft, vaak in een ver verleden geproduceerd door een oude onderbetaalde souldrummer. De breedte van het klanklandschap dat wordt neergezet, wordt bezet door het orkest, dat met klassieke hedendaagse (kras)technieken pseudo-geïmproviseerde doorgeefspelletjes speelt die uitmonden in harmonieën.

In het oog van deze gestructureerde storm bevindt zich op een videoscherm een kruis dat pulseert op het ritme van een tot de microvezel uitgerokken stukje Bach, wat het werk een aanstekelijke drive geeft. De uit de machtige youtubedatabank geplukte beeldfragmenten van ijscrèmemannen, twerkende vrouwen en ratelslangen, worden afgewisseld door Engelse woorden die de illusie wekken betekenisvol te zijn, tot blijkt dat de zin niet wordt afgemaakt, maar wordt aangevuld met een nieuwe holle frase die het eindpunt steeds afhoudt. Een splinterbom-ervaring van betekenisvol- en betekenisloosheid die we in het dagelijkse leven evenaren wanneer we ons uren suf surfen of een blik werpen op de laatste Pepsi campagne (‘Live for now’, iemand?). Dit fantastische muziekstuk kon enkel ‘nu’ geschreven worden en geeft uw nakomelingen een antwoord op de vraag hoe het voelt om in leven te zijn in 2015.

Laat dit alles u niet tegenhouden om ongegeneerd te genieten.  


Louis Borgesius



Media en bijlages

Programmaboektekst TRANSIT

Jorge Sánchez-Chiong is niet alleen componist, maar ook DJ. Net als in veel van zijn andere composities, drukt die activiteit een stevige stempel op deze nieuwe compositie. Zo krijgt het orkest (leerlingen van de muziekacademie van Sint-Niklaas) het gezelschap van vier turntablespelers. Ook referenties aan improvisatie, elektronische muziek en (horror)films zijn nooit ver weg. Het muzikale materiaal leidt Sánchez-Chiong af uit vroeger werk. Zelf spreekt hij van een “remake”, zoals dat bij film gebeurt: een zelfde idee wordt opnieuw uitgewerkt, met nieuwe middelen en een frisse kijk. Thomas Wagensommerer en Louise Linsenbolz van het collectief TE–R voegen nog een videolaag toe aan dit ongewone concerto grosso.


Lees verder »     


Videofragment

Videofragment









Ook interessant...

Kijk ook eens naar deze werken

Uitleenmogelijkheden

De partituur kan u ook ontlenen uit de collectie van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek] te Leuven.

Openingsuren: dinsdag & woensdag (10u-18u), donderdag & vrijdag (14u-18u)

Meer informatie: info@matrix-new-music.be


Meer over de componist

JORGE SÁNCHEZ-CHIONG (1969) werd geboren in Caracas, Venezuela, maar woont en werkt sinds 1988 in Wenen. Sindsdien werkte hij samen met tal van ensembles in Oostenrijk en daarbuiten en kreeg hij verschillende compositieopdrachten. Zijn werkt overschrijdt de traditionele grenzen van de concertmuziek in de richting van experimenteel theater, videokunst, dans en elektronica. Samenwerking met kunstenaars uit verschillende disciplines en met verschillende esthetische oriëntaties vormt de kern van zijn werk. Sánchez-Chiongs muziek werd gespeeld bij Musikverein Wien, Konzerthaus Berlin, Mozarteum Salzburg, Concerthus Odense/Dänemark, Konzerthaus Wien, Grazer Kongress, Salzburger Festspielen, Steirischen Herbst, Wien Modern en vele andere.

Bron: www.festivalvlaamsbrabant.be



De TRANSIT collectie is een initiatief van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek], in samenwerking met Festival Van Vlaanderen Vlaams-Brabant en met de steun van Stad Leuven.