Transit

Luc Brewaeys | FĂȘtes à tensions : (les) eaux marchent | 2012

De titel van dit werk bevat een woordspel. Letterlijk betekent hij “Feesten met spanningen: (de) waters stappen”. Maar wanneer men de titel luidop in een snel tempo leest, en het lidwoord tussen haakjes weglaat, verkrijgt men “Pas op de treden” (‘Faites attention aux marches’). Vanwege deze titel nam ik citaten uit en referenties aan marsmuziek (of toch tenminste ‘marsachtige’ muziek) in mijn compositie op. De aandachtige luisteraar zal dan ook fragmenten herkennen van Ives, Tchaikovsky, Berg, Goeyvaerts, Beethoven, Varèse en Stravinsky. Net voor het einde van het stuk citeer ik ook uit Debussy’s Fêtes (deel van zijn Nocturnes), daar kon ik met deze titel natuurlijk niet buiten…


Lees verder »

Het werk bevat twee min of meer in elkaar gesloten secties, gevolgd door een korte coda. De eerste sectie is snel en eerder nerveus, terwijl de tweede heel traag en meditatief is, al kan ook daarin steeds een onderhuidse spanning worden waargenomen. De coda is tamelijk snel en gebaseerd op een ostinato in het slagwerk. Het merendeel van de eerder complexe akkoorden is afgeleid van klokgeluiden door een ringmodulator gestuurd, wat concreet betekent dat de klanken verrijkt zijn met de som en verschiltonen van al hun individuele frequenties. In het tweede deel bepalen combinaties van multiphonics (i.e. een combinatie van verschillende tonen voortgebracht door één enkel instrument door middel van bijzondere speeltechnieken) in de houtblazers de harmonische velden.

De resulterende muziek draagt iets obstinaats in zich. Deze bijzondere sfeer wordt in de eerste sectie bereikt door moto perpetuo-achtige motieven in de piano (soms ook in de harp) en in de vibrafoon, een knipoog naar de muziek van Philippe Hurel, aan wie het werk is opgedragen. De tweede sectie vertegenwoordigt een mogelijk ‘op een dodenmars geïnspireerde’ meditatieve herhaling. Het herhaalde slagwerkmotief geeft uiteindelijk het startschot naar de coda.

Natuurlijk zit er nog veel meer verborgen in deze muziek, maar ik laat het aan de luisteraar om dit te ontdekken. Ik wens jullie allemaal een fascinerende reis toe.

Fêtes à tensions : (les) eaux marchent voor twintig uitvoerders werd geschreven in op-dracht van het Ensemble intercontemporain, dat het werk creëerde op 28 oktober 2012 tijdens het TRANSIT festival onder leiding van Jurjen Hempel. Het werk is opgedragen aan mijn vriend en collega Philippe Hurel. [L.B.]




Ook interessant...

Kijk ook eens naar deze werken

De TRANSIT collectie is een initiatief van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek], in samenwerking met Festival 20/21 en met de steun van Stad Leuven.