Dit werk is in 1996 geschreven voor Champ d’Action, in opdracht van het internationaal kunstencentrum deSingel in Antwerpen. De partituur is opgedragen aan Serge Verstockt (oprichter en artistiek directeur van Champ d’Action en een vriend sinds vele jaren) en aan dirigent Celso Antunes. OBAN is mijn vijfde single malt whisky compositie na Knockando, Talisker, Laphroaig en Bowmore. Er volgen nog twee werken, waarvan Cardhu het volgende is.
Deze compositie is geschreven voor negen instrumenten. Aangezien de whisky waar het over gaat een ronde smaak heeft, heb ik vooral voor laag klinkende instrumenten gekozen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen hoge noten aan te pas komen, integendeel… OBAN is eendelig, maar bestaat uit vier secties. Het werk begint met een inleiding gebaseerd op flageolettonen in de strijkers. Hierop volgt een vrij lange, snelle passage in wat ik een ‘ge(des)articuleerde unisono’ zou noemen. Dit heeft te maken met mijn recente interesse voor de idee van snelheid in muziek. De meeste hedendaagse muziek is ofwel snel en ‘rock’-achtig ofwel verfijnd (in klankkleur) maar statisch (of traag). Mijn bedoeling was iets te creëren dat beide elementen in zich draagt. De derde sectie is extreem langzaam (misschien één gigantische ademhaling?) en draait vooral rond ‘speciale’ timbres. Het einde is heel kort en bijzonder snel, en uiteindelijk besluit de basdrum het werk alleen, zoals het begonnen was. (Luc Brewaeys)
De TRANSIT collectie is een initiatief van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek], in samenwerking met Festival 20/21 en met de steun van Stad Leuven.