Net zoals de cellist in de compositie Invisibility produceren de twee muzikanten in dit werk ook tal van nieuwe geluiden. De trompetpartij zit vol kwarttonen, geaspireerde klanken en ‘split tones’, waarbij de uitvoerder twee naast elkaar gelegen natuurtonen tegelijk produceert. De slagwerker maakt gebruik van een vibrafoon die is uitgebreid met volgens kwarttonen gestemde flesjes, gongs en keramische schaaltjes.
Terwijl veel hedendaagse componisten nieuwe klankmogelijkheden en technieken aanboren als teken van durf en omwille van het vertoon, behoudt Lims muziek een zekere ‘cool’ en precisie, zonder aan warmte en geestdrift in te boeten. Een andere schijnbare tegenstrijdigheid kenmerkt de opdracht van de uitvoerders: ze gaan over hun grens heen en keren terug; hun nieuwe klanken roepen een meer primitief tijdperk op. De trompet lijkt haar lang onderdrukte, innerlijke oorlogsbazuin te herontdekken in gestes die door ontstemde kwinten de afschaduwing van een fanfare lijken.
De titel van het werk is de naam van één van de runentekens die gebruikt werden door de Germanen tijdens het eerste millennium. Dit teken werd geschreven als een M maar klonk als ‘eh’. De ‘split tones’ van de trompet klinken breekbaar; de muziek balanceert op de grens van verschrompeling.
Elk van de muzikanten zweeft als het ware rond een vast punt dat tegelijk niet sterk benadrukt wordt. Het is alsof ze voortdurend in beweging zijn binnen een aantal secties en subsecties. Af en toe is één van de uitvoerders alleen aan het woord, maar behalve in de laatste solo van de trompet is er nooit het gevoel van een cadenza. Ehwaz werd gecomponeerd in opdracht van de International Trumpet Guild naar aanleiding van hun congres in 2010 in Sidney, waar het gecreëerd werd door Tristram Williams en Peter Neville.
(Paul Griffiths)
(foto: © Klaus Rudolf)
Concert Transit 2014 Labozaal STUK 26 oktober door ELISION Ensemble:
Tristram Williams - trompet (met wa-wa & CD gebruikt als dember)
Peter Neville - slagwerk (6 glazen flessen (gestemd met water); 3 Thai gongs (middelste gong ook gebruikt als watergong, lage gong gespeeld met voetpedaal); 4 gestemde keramische kommen of in-kwarten-gestemde buizen; vibrafoon)
ca. 14'30"
Liza Lim (1966) componeert muziek die gekenmerkt wordt door viscerale energie en levendige kleuren. Vaak onderzoekt ze daarbij rituele vormen en uitvoeringspraktijken uit Aziatische en Australische Aboriginalculturen. Terugkerende thema’s in haar werk zijn ‘verborgenheid en openbaring’, ‘geweld en meditatie’ en extatische transformatie. Haar muziek, die reikt van opera en orkestwerken tot installaties, werd uitgevoerd door de meest vooraanstaande ensembles. In opdracht van de Los Angeles Philharmonic componeerde ze Ecstatic Architecture naar aanleiding van het openingsseizoen van de door Frank Gehry ontworpen Walt Disney Concert Hall in 2004.
MATRIX doet haar best alle rechthebbenden met betrekking tot materiaal op deze website te achterhalen. Wie meent dat zijn/haar materiaal onrechtmatig hier is gebruikt, verzoeken wij ons te contacteren.
De partituur en het opnamefragment kan u ook ontlenen uit de collectie van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek] te Leuven.
Openingsuren: dinsdag & woensdag (10u-18u), donderdag & vrijdag (14u-18u)
Meer informatie: info@matrix-new-music.be
De TRANSIT collectie is een initiatief van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek], in samenwerking met Festival 20/21 en met de steun van Stad Leuven.