Het werk is een hommage aan mijn betreurde leraar Luc Brewaeys. Na zijn overlijden werd me vaak gevraagd in memoriams voor hem te brengen, maar woorden vertellen zo weinig, daarom wou ik er ook één schrijven in een medium dat me beter ligt. Luc echt eer aan te doen, kan immers maar op één manier, door middel van muziek. In de eerste plaats natuurlijk zijn eigen prachtige muziek.
Niet dat ik letterlijke citaten gebruik, maar er is heel vaak op subtiele manier verwezen naar zijn muziek en meer specifiek dat prachtige strijkkwartet van hem: Bowmore. De titel Come fiume Incessante betekent vrij vertaald “rusteloos als een rivier”. Een betere typering van Luc is moeilijk denkbaar. Altijd bezig, met onwaarschijnlijke snelheden denkend, nooit stil. Tot op het laatst scheppend bezig, onvermoeibaar, zelfs toen hij fysiek doodmoe was.
Een korte schets van het verloop: uit de bijna bitsige pizzicato openingspassage met een verborgen Monteverdi-citaat, komen ijle flarden tevoorschijn. Die evolueren tot een beweeglijk veld dat uiteindelijk plaats maakt voor een koraalpassage in schijnbare rust. Pas hier zit elk instrument in zijn eigen comfortzone.
In het volgende deel maakt deze rust alweer plaats voor een triller- en glissandopassage richting hoge tessituren. Het erop volgend duet tussen altviool en eerste viool is een knipoog naar een aspect van de typische schriftuur van Luc.
Het laatste deel tenslotte verwijst specifiek naar Bowmore met de obstinate herhaalde dubbelgrepen in de strijkers. [Annelies Van Parys]
Concert Transit 2016 Labozaal STUK 29 oktober 2016 door Quatuor Diotima.
Yun-Peng Zhao - viool
Constance Ronzatti - viool
Franck Chevalier - altviool
Pierre Morlet - cello
Bij Annelies Van Parys is niet zozeer de exploratie van de klank 'an sich' belangrijk, hoewel die natuurlijk een rol speelt, maar veeleer de sensatie die haar klanken teweeg brengen. Daarin schuilt een wezenlijk verschil, een verschuiving van object naar subject. In het laatste geval staat immers de gewaarwording centraal. Haar partituren zijn het gevolg van een empirisch proces, want in beginsel gebaseerd op nauwgezette observaties van akoestische fenomenen. En dan zijn er de bijna wiskundige constructies, de strenge structuren waarin alle aspecten (van grote vorm tot het kleinste detail) beantwoorden aan dezelfde verhoudingen. Ze zoekt steeds naar een eenheid van micro- en macrostructuur, waarbij ze de traditionele vormen niet schuwt. (vrij naar Joep Christenhusz)
MATRIX doet haar best alle rechthebbenden met betrekking tot materiaal op deze website te achterhalen. Wie meent dat zijn/haar materiaal onrechtmatig hier is gebruikt, verzoeken wij ons te contacteren.
De partituur en het opnamefragment kan u ook ontlenen uit de collectie van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek] te Leuven.
Openingsuren: dinsdag & woensdag (10u-18u), donderdag & vrijdag (14u-18u)
Meer informatie: info@matrix-new-music.be
De TRANSIT collectie is een initiatief van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek], in samenwerking met Festival 20/21 en met de steun van Stad Leuven.