Vooruitkijken is ook een beetje achterom kijken, ook in de nieuwe muziek. Of zoals Michael Finnissy het verwoordde bij de première van Beethoven’ Robin Adair: nooit eerder hadden componisten én publiek toegang tot zo’n groot en divers muzikaal repertoire, waarin middeleeuwse hymnen, pianosonates van Beethoven, Javaanse gamelan of obscure elektronische experimenten allemaal deel kunnen uitmaken van ons referentiekader. Vandaar dat Transit, als festival voor de allernieuwste muziek van vandaag dit jaar de blik resoluut in beide richtingen werpt.
Ideeën en klanken uit het verleden worden in een nieuwe, eigentijdse context gebracht in het openingsconcert met B’Rock waar de ‘historische’ instrumenten uit de barokmuziek de dialoog met vreemde elementen aangaan, wat een Corelli voor de 21ste eeuw oplevert (Matt Wright) of een Japans geïnspireerde meditatie (Wim Henderickx). Het jongerenproject bevrijdt de blokfluit van de historische ballast. Op een gelijkaardige manier maken bij Michael Finnissy Ierse volksmuziek, Beethoven en Schumann hun opwachting. Niet als nostalgie, maar als reflectie op wat ze voor een luisteraar van nu betekenen.
Zoals steeds is er veel plaats voor experiment, akoestisch (zoals de nieuwe strijkkwartetten van Enno Poppe en Annelies Van Parys), of elektrisch (Stefan Prins, of de gitaren van Nico Couck), met het bespelen van de ruimte (de totaalervaring van fieldworks en Rolf Wallin) of van de ervaring (in de tijdloze drones van Randy Gibson – het allereerste Late Night Concert op Transit).
Maarten Beirens - artistiek directeur Transit
De TRANSIT collectie is een initiatief van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek], in samenwerking met Festival 20/21 en met de steun van Stad Leuven.