Deze multimediale muziektheatercompositie verwijst naar de verzameling kortverhalen onder dezelfde naam van William S. Burroughs en de Marokkaanse stad Tangiers die tot ‘International Zone’ werd uitgeroepen in 1912. Veel kunstenaars werden aangetrokken tot deze ‘tussenruimte’. Vertrekkend vanuit Burroughs en de historische stad Tangiers gaat Interzone over gevoelens van overgang en over bestaan in een staat van transitie. Het libretto, van de hand van Marcel Beyer, volgt op een vrije manier het literaire en biografische spoor van de auteur.
Beyer construeert parallelle verhaallijnen en contrasten met de kracht en melancholie van Burroughs’ taal. Het publiek ziet naast de acteurs en de muzikanten ook vier grote schermen van de video-installatie in half-cirkelvorm. Op deze schermen projecteert de Belgische artieste Anne Quirynen geografische locaties en situaties die ver uit elkaar liggen. Op die manier creëert ze een bijkomende overgangsruimte die optische onzekerheden oproept.
De traditionele operastem wordt volledig geweerd uit Interzone. Enno Poppe refereert eerder aan de zangstijlen van de Arabische en Koreaanse kunstmuziek, popmuziek en Brechtiaans theater. De voortdurende transformatie van klanken en expressievormen is in lijn met Burroughs’ concept van dromerige metamorfosen. Het werk draait niet rond duidelijk afgelijnde personages, maar eerder om de voortdurende transformatie van de acteurs. De Lieder und Bilder die in samenwerking tussen de drie artiesten ontstonden zijn niet alleen muziektheater, Singspiel en liedcyclus: Interzone “overschrijdt grenzen tussen de genres; [het is] een hybride, een hermafrodiet, en op die manier ook zelf een deel van het ‘tussengebied’ waar het stuk over gaat”.
(Rainer Pöllmann)
(foto: © Harald Hoffmann)
Concert Transit 2014 Schouwburg Leuven 26 oktober door:
ensemble mosaik:
Bettina Junge - fluit
Simon Strasser - hobo
Christian Vogel, Matthias Badczong, Andrea Nagy - klarinet
Sascha Armbruster, Martin Losert - saxofoon
Christine Paté - accordeon
Roland Neffe, Adam Weisman - slagwerk
Ernst Surberg - piano & keyboard
Christoph Grund - keyboard
Enno Poppe (1969) studeerde directie en compositie aan de Hochschule der Künste Berlin, bij Friedrich Goldmann, Gösta Neuwirth en anderen. Hij zette zijn studies in klanksynthese en algoritmische compositie verder aan de Technische Universität Berlin en aan het Zentrum für Kunst und Medientheorie bij Heinrich Taube. In 1996 nam hij deel aan het Nachwuchsforum van de Gesellschaft für neue Musik en studeerde hij aan de Cité Internationale des Arts in Parijs. Hij is sinds 1998 artistiek directeur van ensemble mosaik. In 2001 kreeg hij de Förderpreis van de Ernst-von-Siemens-Musikstiftung, samen met dit ensemble. In 2002 kreeg hij de Busoni-Preis van de Akademie der Künste in Berlijn.
MATRIX doet haar best alle rechthebbenden met betrekking tot materiaal op deze website te achterhalen. Wie meent dat zijn/haar materiaal onrechtmatig hier is gebruikt, verzoeken wij ons te contacteren.
De partituur en de CD Interzone kan u ook ontlenen uit de collectie van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek] te Leuven.
Openingsuren: dinsdag & woensdag (10u-18u), donderdag & vrijdag (14u-18u)
Meer informatie: info@matrix-new-music.be
De TRANSIT collectie is een initiatief van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek], in samenwerking met Festival 20/21 en met de steun van Stad Leuven.