Pour que la nuit finisse (2016) voor mezzosopraan en klein ensemble is gebaseerd op het gedicht Les buissons blancs uit de bundel Pierres Blanches (1930) van Pierre Reverdy (1889-1960), één van de grondleggers van het Franse surrealisme. Zijn poëzie lag in het verleden reeds aan de basis van verscheidene titels van mijn composities, aangezien ik een duidelijke overeenkomst voel tussen zijn esthetische denkwereld en de mijne. Pour que la nuit finisse volgt op een intuïtieve manier de vervlochten interne structuur, de beknopte samenhang en de suggestieve inhoud van het gedicht. [Bart Vanhecke]
Concert Transit 2017 Soetezaal STUK 20 oktober door HERMESensemble:
Ed Spanjaard - dirigent
Els Mondelaers - zang
Wibert Aerts - viool
Pieter Jansen - viool
Marc Tooten - altviool
Stijn Saveniers - cello
Jan Buysschaert - contrabas
Karin de Fleyt - fluit
Joost Gils - hobo
Peter Merckx - klarinet
Nico De Marchi - hoorn
Bart Vanhecke (1964) studeerde compositie aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Brussel bij André Laporte en aan het Accademia Musicale Chigiana in Siena (Italië) bij Franco Donatoni. In 2015 doctoreerde Vanhecke rond het onderzoeksthema 'the systematisation of atonality and dissonance in amotivic serial composition'. Hij schreef composities voor uiteenlopende bezettingen die in België en het buitenland worden uitgevoerd.
MATRIX doet haar best alle rechthebbenden met betrekking tot materiaal op deze website te achterhalen. Wie meent dat zijn/haar materiaal onrechtmatig hier is gebruikt, verzoeken wij ons te contacteren.
De partituur en het opnamefragment kan u ook ontlenen uit de collectie van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek] te Leuven.
Openingsuren: dinsdag & woensdag (10u-18u), donderdag & vrijdag (14u-18u)
Meer informatie: info@matrix-new-music.be
De TRANSIT collectie is een initiatief van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek], in samenwerking met Festival 20/21 en met de steun van Stad Leuven.