Serge Verstockt schreef Feuillage du cœur voor sopraan, 2 klarinetten en ensemble in 1995. In de opdracht was gestipuleerd dat de compositie moest refereren aan een werk uit de 19de eeuw. Verstockt wist deze neo-romantische, in de meest reactionaire betekenis van het woord ‘postmodernistische’ aansporing te omzeilen door zich uitgerekend op een werk van Schönberg, dé symboolfiguur van de nieuwe muziek, te oriënteren. Van Herzgewächse bleven dan nog enkel het gebruik van de coloratuursopraan en Maeterlincks (onvertaalde) gedicht over. Naast de poëtisch-sonoor-muzikale kwaliteiten inspireerde ook de inhoud van het gedicht de componist zéér sterk. Feuillage du cœur is Verstockts eerste vocale werk, wat altijd een tegelijkertijd groot en bangelijk moment is in het leven van een componist.
Via ChampdAction werkte Verstockt echter al geruime tijd samen met de sopraan Rolande Van der Paal, en Feuillage du cœur werd dan ook oorspronkelijk op het lijf geschreven van deze uitzonderlijke zangeres. Voor zo een zéér hoge sopraan, kan je slechts op twee manieren schrijven: ofwel uiterst gesublimeerd (Schönberg: ‘…ihr mystisches Gebet’) ofwel in volle fysische glorie (Verstockt). Het klinkend resultaat herinnert dan ook aan een operascène, los van de sociologische en conventionele kenmerken van dit genre, maar mét zijn dramatiek en vocale intensiteit. De vraag rijst daarbij of het om een solo dan wel om een trio gaat. De klarinetpartijen zijn zo virtuoos en akoestisch zo sterk afgestemd op de klankproductie van de sopraan dat er wel drie primadonna’s in het spel lijken. Verstockt, zelf klarinettist, ontwikkelde hiervoor een techniek waarbij op eenzelfde toon (si’’) verschillende tremulerende harmonieken geproduceerd worden via een snelle wisseling van keelstanden. In dit werk kan de klarinet dus niet enkel in haar zoetgevooisde maar ook in haar avant-gardistische gedaante met de menselijke stem vergeleken worden.
[Mark Delaere]
Concert Transit 2014 Soetezaal STUK 24 oktober door:
Elise Caluwaerts - coloratuursopraam
Spectra ensemble
Filip Rathé - dirigent
Pieter Jansen - viool
Bram Bossier - altviool
Jan Sciffer - cello
Jan Vercruysse - fluit
Kris Deprey - klarinet
Peter Merckx - klarinet
Serge Verstockt (1957) studeerde notenleer en geluidstechniek aan het Conservatorium van Brussel en beeld- en geluidsmontage aan het RITS. Nadien behaalde hij een eerste prijs voor notenleer en klarinet aan het Conservatorium van Antwerpen bij klarinettist Walter Boeykens. Aan de Studio voor Experimentele Muziek van Joris Delaet kwam hij in contact met de elektronische klankmanipulatie. Van 1983 tot 1985 studeerde hij aan het Instituut voor Sonologie in Utrecht bij Gottfried Michael Koenig. Van 1997 tot 1999 was Verstockt ‘junior fellow’ van de KBC-leerstoel Nieuwe Muziek (musicologie, KU Leuven).
MATRIX doet haar best alle rechthebbenden met betrekking tot materiaal op deze website te achterhalen. Wie meent dat zijn/haar materiaal onrechtmatig hier is gebruikt, verzoeken wij ons te contacteren.
De TRANSIT collectie is een initiatief van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek], in samenwerking met Festival 20/21 en met de steun van Stad Leuven.