Parade op. 40 (Xuan) voor 6 Beijing opera gongs (2003) werd geschreven in opdracht van Slagwerkgroep Den Haag. Het woord ‘xuan’ heeft twee betekenissen - aan de ene kant betekent het 'glinsteren', in de zin van fonkelende metalen; aan de andere kant 'tentoonstellen', in de zin van uitvoerders die hun talent etaleren. Parade is een zusterwerk van mijn uit 1995 stammende slagwerktrio Drama (Xi).
Mijn muziek is vaak mysterieus en onheilspellend, doordrenkt van de hekserij en de volksmuziek van mijn geboortestreek. Ik ben me bewust van de eigenheid van mijn cultuur: ik geloof niet in wereldmuziek. Er is geen reden voor welk volk dan ook om zijn eigen cultuur op te geven. Toen rock & roll naar China kwam, vond het publiek het mooi, vooral wanneer de muziek aangepast werd aan de melodieën uit de volksmuziek van Noordwest-China. En helemaal wanneer er Chinese instrumenten bij werden gebruikt, zoals de suona. Als ik componeer, schrijf ik meteen de partituur. Ik maak geen schetsen. Klankkleur is voor mij erg belangrijk, dus moet ik proberen de klanken die ik in mijn hoofd heb zo direct en concreet mogelijk te noteren.
De TRANSIT collectie is een initiatief van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek], in samenwerking met Festival 20/21 en met de steun van Stad Leuven.