Vertrekkende vanuit Die Verwandlung van Franz Kafka werd Samsa – Impressionen ontwikkeld, een werk voor mezzosopraan en ensemble. De confrontatie van twee hoofdpersonages (Gregor Samsa, die wakker wordt als een
levensgroot insect, versus zijn tirannieke vader) en een voortdurende transformatie van deze personages ten opzichte van elkaar, zorgt voor een blijvende dynamiek en energie doorheen dit werk, zonder dat het boek letterlijk verklankt wordt. Deze karakters en hun gedaanteverwisselingen worden weergegeven door onder meer een constante variatie in densiteit, een grote verscheidenheid in tempi en een doorgedreven zoektocht naar mogelijke klankkleuren.
De instrumentengroepen zijn mooi gelijk verdeeld: drie houtblazers (dwarsfluit /basfluit, klarinet, altsaxofoon/baritonsaxofoon), drie strijkers (viool, altviool, cello) en drie ‘klavieren’ (cimbalom, marimba/vibrafoon, piano). Door gebruik te maken van heterogene instrumentencombinaties wordt een transparant kader van klanken gecreëerd, waardoor de karakters uit het boek op subtiele wijze muzikaal kunnen transformeren. Secties voor voltallig ensemble worden afgewisseld met intiemere kamermuziekpassages, waardoor de driedelige structuur van het werk duidelijk wordt. Enkel de mezzosopraan waadt op een veel vrijere manier doorheen het stuk. Gebruikmakend van flarden uit Kafka’s meesterwerk verzorgt zij de connectie tussen de drie verschillende gedeeltes en fungeert zij waar nodig als tegenpool.
De TRANSIT collectie is een initiatief van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek], in samenwerking met Festival 20/21 en met de steun van Stad Leuven.