Transit

Laurie Radford | Tracking | 2009

…flock and fill the line and circle with pulse, sway and spiral, track the wisp and flourish bound to the current, to the flow  and curve of wind-thrust and wave-crash as past fills present…

Tracking 1 Edge 1 Riff 1 Edge 2 Riff 2 Tracking 2

Beide teksten breken/braken bij mij een associatieruimte open, waarbinnen zich een muziek ontvouwt die zich binnenste  buiten kan keren, zoals het moeizaam ontwaren van heimelijke taferelen in nachtelijke schaduwen, zoals de verwarrende figuren die door het onderbewustzijn worden ingefluisterd en door onze dromen sluipen. Een ontwaren dat zijn drijfveer  telkens weer op dezelfde plek vindt: het nieuwsgierig verschrikte ‘willen-weten’; tweespalt tussen weetlust en vrees.


Lees verder »

Per slot van rekening vind ik het moeilijk om in slechts weinig woorden te vatten wat mij over de relatief lange periode van het ontstaan van dit werk bezig gehouden en bewogen heeft. Wat voor mijn muziek zeker karakteristiek is, is hetweten dat muziek een zinnelijke kunst is, die zintuiglijk waarneembaar moet zijn en dat ook wil zijn. Mijn muziek gaat ook over het verspreiden van het magische, ondanks de meest complexe compositietechnieken en formele werkwijzeswaarmee ik hoop een dwingendheid te creëren die een luisteraar in de ban houdt.
In een compositie voor zes instrumenten en ‘digital signal processing’, Flocking Filling Tracking, uit 2006 maakte ik  gebruik van drie concepten, verbonden met elk woord uit de titel, die bepalend waren voor de verschillende episodes van het werk. Drie latere werken concentreren zich op één van de woorden/concepten en onderzoeken het grondiger. Flocking (2007) voor acht fluiten en digitale signaalverwerking, Filling (2007) voor video en elektroakoestische muziek en Tracking (2009) voor viool solo en digitale signaalverwerking. Tracking onderzoekt verschillende sonore en visuele situaties en relaties die ontstaan vanuit het concept van ‘tracking’: spoorzoeken, observatie, achtervolging, locatie, focus, afstand. De interactie tussen een vioolsolist en het in realtime verwerken van klank, beweging en beeld, en het traceren van  uitvoeringsbewegingen, geluid en licht doet hoekige lijnen, complexe texturen, ruimtelijke trajecten en een dynamische, instinctieve omgeving ontstaan waarbinnen de solist de hiërarchie in vraag stelt tussen volger en gevolgde, speurder en  opgespoorde. Tracking werd gecomponeerd voor Julie-Anne Derome, die het werk creëerde tijdens TRANSIT 2009.




Ook interessant...

Kijk ook eens naar deze werken

De TRANSIT collectie is een initiatief van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek], in samenwerking met Festival 20/21 en met de steun van Stad Leuven.