On and Off werd geschreven voor het New Rational Music Event dat doorging in februari 2007 in Londen, als deel van de Rational Rec reeks. Het stuk was zo opgevat dat het kon uitgevoerd worden met een minimum aan voorbereidingstijd en zowel door muzikanten als door niet-muzikanten. Als gevolg is On and Off eerder pragmatisch opgevat. De partituur is een voorbijschuivende multi-track golfvorm (‘waveform’) op een computerscherm die enkel verwijst naar een erg elementaire verzameling mogelijkheden: wanneer de speler zijn of haar toestel aan of uit moet zetten, en of dat abrupt of geleidelijk moet gebeuren.
Het materiaal zelf bestaat uit willekeurige radiogeluiden en vooraf bepaald elektronisch materiaal. Deze twee uitersten worden doorheen het werk onderworpen aan een proces van crossfading. De variatie in de combinatie van de zes geluidsbronnen zorgt voor de articulatie op het lokale niveau. On and Off is een soort procescompositie, maar dan wel één die de verschillende processen vanuit twee verschillende perspectieven onderzoekt. Het eerste is ondubbelzinnig en onwrikbaar, het tweede is verzacht, bemiddeld en uiteindelijk in zekere zin ook ambivalent. (Joanna Bailie)
De TRANSIT collectie is een initiatief van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek], in samenwerking met Festival 20/21 en met de steun van Stad Leuven.