Transit

Serge Verstockt | 200-Buttons | 2014

img
Compositiejaar: 2014
Uitgevoerd op Transit door: ELISION Ensemble

200-Buttons: een hommage aan Karel Goeyvaerts en de sereniteit van zijn vroege seriële werken.

Het vastleggen van de 'muzikale tijd', of net het onvermogen hiervan, vormt een steeds wederkerende fascinatie binnen mijn werk. De partituur heeft zijn historische ontwikkeling gehad. Ze is een 'schemerzone' en drager van een muzikale gedachte. Toch heeft ze haar beperkingen en dreigt ze meer en meer naar de achtergrond te verdwijnen. De bandopnemer daarentegen geeft een precieze weergave van de werkelijkheid weer maar ontbloot de muzikale gedachte niet. Ze heeft wel het voordeel dat ze in tijd en ruimte verplaatst kan worden. De massacommunicatie van het internet vergroot dit nog. Van zodra muzikale data op het internet worden geplaatst, zijn ze reeds ontelbare keren gekopieerd.

 


Lees verder »

Met mijn 'buttonsproject' probeer ik even gas terug te nemen. De 200 buttons zijn 'unieke' dragers van een gebeurtenis. Ze registreren live de klanken van de muzikanten en worden onmiddellijk ingezet als klankbron. Het klassieke 'zender-ontvanger model' wordt op die manier verstoord. De buttons worden uitgedeeld aan de luisteraars die ze op een eenvoudige manier terug kunnen afspelen. Door de beperkte opnamecapaciteit van slechts dertig seconden zullen ze echter niet in staat zijn om het precieze tijdsverloop weer te geven. Als alle 200 buttons opgenomen zijn en zich al klinkend verspreid hebben in de zaal blijft er een caleidoscopisch residu over van een muzikale gebeurtenis; drager wordt speler!

200-Buttons werd gecomponeerd in opdracht van TRANSIT, waar het gecreëerd werd door Elision Ensemble op 26 oktober 2014. (Serge Verstockt)



Media en bijlages

instrumentatie

Concert Transit 2014 Labozaal STUK 26 oktober door ELISION Ensemble:

Daryl Buckley - lap steel gitaar

Tristram Williams - trompet

Peter Neville - slagwerk

ca. 10' à 15’


Lees verder »     

BIO COMPONIST

Serge Verstockt (1957) studeerde notenleer en geluidstechniek aan het Conservatorium van Brussel en beeld- en geluidsmontage aan het RITS. Nadien behaalde hij een eerste prijs voor notenleer en klarinet aan het Conservatorium van Antwerpen bij klarinettist Walter Boeykens. Aan de Studio voor Experimentele Muziek van Joris Delaet kwam hij in contact met de elektronische klankmanipulatie. Van 1983 tot 1985 studeerde hij aan het Instituut voor Sonologie in Utrecht bij Gottfried Michael Koenig. Van 1997 tot 1999 was Verstockt ‘junior fellow’ van de KBC-leerstoel Nieuwe Muziek (musicologie, KU Leuven). 


Lees verder »     




Ook interessant...

Kijk ook eens naar deze werken

UITLEENMOGELIJKHEDEN

De partituur en het opnamefragment kan u ook ontlenen uit de collectie van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek] te Leuven.

Openingsuren: dinsdag & woensdag (10u-18u), donderdag & vrijdag (14u-18u)

Meer informatie: info@matrix-new-music.be


De TRANSIT collectie is een initiatief van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek], in samenwerking met Festival 20/21 en met de steun van Stad Leuven.