World-line is een ketting van composities waarin de elektrische lap steel gitaar de hoofdrol speelt (in een stemming en opstelling die werd uitgewerkt in samenwerking met Daryl Buckly, aan wie het werk ook is opgedragen), gecombineerd met verschillende combinaties van trompet/bugel, slagwerk en elektronica.
Het bestaat uit vijf componenten die ook afzonderlijk uitgevoerd kunnen worden:
dust lap steel gitaar met elektronica
rift … met piccolotrompet en slagwerk
knot … met slagwerk
lens … met bugel
rasa … met bugel, slagwerk en elektronica
rift en rasa werden gecomponeerd in opdracht van TRANSIT, de andere delen werden besteld door het Royal Melbourne Institute of Technology. De uitvoering op TRANSIT is de creatie van de volledige cyclus in haar huidige vorm. De vijf delen worden niet afzonderlijk gespeeld maar opgesplitst in verschillende nummers en secties die opnieuw gecombineerd worden in een doorlopende vorm. Het elektronicamateriaal uit dust wordt gebruikt als overlapping tussen de instrumentale delen.
World-line is een begrip uit de relativiteitstheorie en duidt op de geschiedenis van een partikel of object dat door de dimensies van tijd en ruimte beweegt. De muziek zou je kunnen zien als een miniatuur-‘universum’ waarin materie en energie opgebouwd worden door klank die uitdijt (vanuit de lage tonen) en terug ineenkrimpt (naar de hoge tonen) in een tijdspanne van ongeveer dertig minuten. Dit universum wordt waargenomen in relatie met de ‘world-line’ van de lap steel gitaar en de steeds veranderende verhoudingen en gezichtspunten tussen de gitaar en de andere instrumenten en klanken. Het proces van expansie-contractie is op een gelijkvormige manier aanwezig op meerdere niveaus in de globale structuur van het werk. (Richard Barrett)
Concert Transit 2014 Labozaal STUK 26 oktober door ELISION Ensemble:
Daryl Buckley - lap steel gitaar
Tristram Williams - trompet
Peter Neville - slagwerk
Richard Barrett - electronics
Richard Barrett (1959) is internationaal actief als componist en improvisator, en werkte samen met veel vooraanstaande uitvoerders in beide domeinen. Hij werkt al sinds 1986 samen met Paul Obermayer in het elektronisch duo FURT en de meer recent gevormde octetversie fORCH. Sinds 1990 werkt hij nauw samen met ELISION ensemble en hij duikt vaak op bij het Evan Parker Electro-Acoustic Ensemble sinds 2003. Recente projecten zijn onder meer CONSTRUCTION, een twee uur durende compositie voor 23 uitvoerders en surround geluidssysteem (gecreëerd door ELISION in 2001) en het één uur durende life-form voor cello en elektronica, gecreëerd door Arne Deforce in 2012.
MATRIX doet haar best alle rechthebbenden met betrekking tot materiaal op deze website te achterhalen. Wie meent dat zijn/haar materiaal onrechtmatig hier is gebruikt, verzoeken wij ons te contacteren.
De partituur en het opnamefragment kan u ook ontlenen uit de collectie van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek] te Leuven.
Openingsuren: dinsdag & woensdag (10u-18u), donderdag & vrijdag (14u-18u)
Meer informatie: info@matrix-new-music.be
De TRANSIT collectie is een initiatief van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek], in samenwerking met Festival 20/21 en met de steun van Stad Leuven.