De titel verwijst rechtstreeks naar het beroemde fragment uit het derde hoofdstuk (vers 9) van Genesis. Het werk is een muzikale verbeelding van de term ‘Staub’ (stof) in de tekst van de Bijbel. Daarbij bestaat de compositie uit twee karakteristieke fases.
In een eerste fase verschijnt een polyfoon klankweefsel uit zeven lagen, opgebouwd uit verschillende klanktypen (‘Klangtypen’) die variëren tussen boventonen en klankruis. Dit deel ontwikkelt zich door middel van de techniek van omkeerbaar contrapunt in de septiem (in overeenstemming met de derde beweging uit de Jupiter Symfonie van W.A. Mozart).
In een tweede fase wordt deze opbouw op duidelijk hoorbare wijze aan een fragmentatie onderworpen, waardoor het essentiële materiaal onder de vorm van ‘klankstofjes’ te voorschijn komt. Deze handeling is natuurlijk van compositorische aard, maar heeft ook een existentiële en metafysische betekenis.
De compositie werd geschreven voor de solisten van Ensemble Recherche, die ik hier van harte wil bedanken voor hun steun en hun beschikbaarheid tijdens het componeren van dit werk. (Mark André)
De TRANSIT collectie is een initiatief van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek], in samenwerking met Festival 20/21 en met de steun van Stad Leuven.