Sinaïa 1916 verwijst naar een koraal van George Enescu.
De geschiedenis (geschiedschrijving) beweert een brug met het verleden te slaan, maar soms belemmert ze net onze kijk op dat verleden. Welke stemmen horen we door die oude documenten? Vaak kunnen we niet anders dan onze eigen intuïtie te volgen, wanneer we proberen de stemmen (van mensen die overigens allang gestorven zijn) opnieuw te laten horen of te laten weerklinken en ons op hun resonantie te verlaten. Dat maakt ons verdrietig, maar verrast ons ook.
Lang voor George Enescu in 1916 de Roemeens-orthodoxe koorgezangen die hij in de stad Sinaia in de zuidelijke Karpaten ontdekte, tot een laatromantisch werk voor piano bewerkte, werd in deze stad in 1695 een klooster met dezelfde naam opgericht. Het klooster is een verwijzing naar het Grieks-orthodoxe klooster uit de 6e eeuw op het schiereiland Sinai, dat op de plaats werd gebouwd waar God zich in de vorm van een brandende doornstruik aan Mozes openbaarde. Aldus de legende, die nog altijd voortleeft.
Het koraal is een van de oudste muziekvormen in de Europese muziek. Het is bewaard gebleven omdat het zo flexibel is. En als we even voorbijgaan aan de religieuze inhoud, blijft het door zijn intonatie altijd een 'medium' waarin we onze ideeën kwijt kunnen en dat ons weet te treffen. Het koraal is ook een hulpmiddel dat ons net als een verrekijker, of beter nog een stethoscoop, toelaat om ons in het verleden te verliezen. Het verleden blijft ook nu nog doorklinken, maar bereikt ons ook als een echo uit de toekomst. Want ook na ons zullen er nog koralen te beluisteren zijn.
[Johannes Schöllhorn]
Concert Transit 2016 Soetezaal STUK 29 oktober 2016 door Trio Accanto:
Marcus Weiss - saxofoon
Nicolas Hodges - piano
Christian Dierstein - percussie
Johannes Schöllhorn, geboren in 1962, studeerde compositie bij Klaus Huber, Emanuel Nunes en Mathias Spahlinger en muziekanalyse bij Peter Förtig. Ook volgde hij directie bij Peter Eötvös. Zijn muziek wordt uitgevoerd door verschillende internationale solisten, ensembles en orkesten zoals bijvoorbeeld Ensemble Modern, Ensemble Intercontemporain, Klangforum Wien, Ensemble MusikFabrik, enz. Hij schrijft verschillende genres, gaande van kamermuziek over vocale muziek en orkestwerk, tot theatermuziek.
MATRIX doet haar best alle rechthebbenden met betrekking tot materiaal op deze website te achterhalen. Wie meent dat zijn/haar materiaal onrechtmatig hier is gebruikt, verzoeken wij ons te contacteren.
De partituur en het opnamefragment kan u ook ontlenen uit de collectie van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek] te Leuven.
Openingsuren: dinsdag & woensdag (10u-18u), donderdag & vrijdag (14u-18u)
Meer informatie: info@matrix-new-music.be
De TRANSIT collectie is een initiatief van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek], in samenwerking met Festival 20/21 en met de steun van Stad Leuven.