De fysica vertelt ons dat systemen niet noodzakelijk statisch moeten zijn. Als je twee verschillende oscillaties verbindt, krijg je een 'oscillerend systeem' (i.e. 'schwingendes System') Het werk voor 8 musici is gebaseerd op het gebruik van motoren als activatiemechanisme voor complexe oscillatiesystemen. Het systeem van kwartet 1 is een geprepareerde ballon, de enige beweeglijke resonantieruimte die ik tot dusver kon vinden. Deze resonantieruimte vormt met zijn flexibele eigenschappen de basis voor verschillende oscillatieprocessen. Deze ballonnen worden ook geprepareerd met spullen uit de keukenafdeling (een spons en eetstokjes) en geactiveerd met geprepareerde motoren (tandenborstels).
De ballon slingert naar achteren, wanneer de impuls hem raakt, en creëert hierbij een volgende laag in het proces, die op zijn beurt een synthetische en gelijktijdig ook lichamelijke klankwereld tot stand brengt. De elektro-akoestische versterking maakt ook deel uit van de klankprocedure: met de afstand van de voorwerpen ten opzichte van de microfoons controleren de musici het volume van hun activiteit. De musici van kwartet 2 gebruiken, centraal in het publiek, motoren die verbonden zijn met stukjes plastic folie. Ze moduleren hun klank met behulp van druk en compressie van de folie, waardoor ze een quasi fysiek 'filmpatroon' creëren, als je het van wat dichterbij bekijkt. Ook de 'near field response' van de microfoons zelf maakt deel uit van de klank. Een andere gebruikte resonantieruimte is de samendrukbare plastic tube, met variabele resonantiekarakterisiteken. Plastic is een vergeten materiaal uit de ontwikkeling van instrumenten in de twintigste eeuw. Goedkoop en gemakkelijk te gebruiken in de constructie van nieuwe resonerende objecten, zoals bijvoorbeeld de verhitte en gespleten plastic beker, die ruwe ‘noise’ geluiden maakt in tegenstelling tot de sterke basklanken van de gemotoriseerde folies.
[Michael Maierhof]
Marieke Berendsen - scenografie, viool, motors
Katrien Gaelens - fluit, motors
Yves Goemaere - percussie, motors
Wannes Gonnissen - sound
Pieter Matthynssens - artistieke directie, cello, motors
Elisa Medinilla - piano, motors
Thomas Moore - productie, hoorn, motors
Bertel Schollaert - saxofoon, motors
Dries Tack - klarinet, motors
Stefan Prins - artistieke directie
Rebecca Diependaele/Veerle Vervoort - management
Michael Maierhof is een Duitse componist die woont en werkt in Hamburg. Hij studeerde wiskunde en muziek in Kassel en kunstgeschiedenis en filosofie in Hamburg. Maierhof schrijft sinds de vroege jaren negentig muziek die niet door toonhoogte wordt bepaald en werkt met instrumenten, objecten, video, preparaties, applicaties oscillerende systemen en motors. Hij was te gast als lector aan onder andere Trinity College in Dublin en is mede-oprichter van het “stock11” artiestennetwerk.
MATRIX doet haar best alle rechthebbenden met betrekking tot materiaal op deze website te achterhalen. Wie meent dat zijn/haar materiaal onrechtmatig hier is gebruikt, verzoeken wij ons te contacteren.
De partituur en het opnamefragment kan u ook ontlenen uit de collectie van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek] te Leuven.
Openingsuren: dinsdag & woensdag (10u-18u), donderdag & vrijdag (14u-18u)
Meer informatie: info@matrix-new-music.be
De TRANSIT collectie is een initiatief van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek], in samenwerking met Festival 20/21 en met de steun van Stad Leuven.