Voor het tweede jaar op rij kleurt het programma van Transit opvallend vrouwelijk: Jessie Marino, Georgia Nicolaou, Lisa Streich, Patricia Alessandrini, Egidija Medekšait?, Molly Joyce, Brechtje, Nicoline Soeter, Liesa Van der Aa. Dat is evenveel als vorig jaar, toen er maar liefst negen vrouwelijke componisten op de affiche stonden. Je zou denken dat na eeuwen van nagenoeg exclusief mannelijke dominantie genderevenwicht in de nieuwe muziek van de 21e eeuw geen pijnpunt meer is. Maar zover is het nog lang niet.
Daarom heeft Festival 20/21 dit jaar, als eerste festival in België, zich aangesloten bij Keychange, een initiatief dat festivals verenigt die zich engageren om tegen 2022 enkele duidelijke doelstellingen voor de aanwezigheid van vrouwelijke artiesten te realiseren. Concreet betekent dat dat wij ons ertoe verbinden om tegen 2022 de helft van de compositieopdrachten aan vrouwen te geven. Geen nobele – maar vrijblijvende – intenties, maar de harde garantie dat vrouwelijke artiesten op een structurele manier kansen zullen krijgen. De affiche van dit jaar toont alvast dat er een actieve en sterke jongere generatie vrouwelijke componisten is die niet enkel kwalitatief kan wedijveren met hun mannelijke collega’s, maar mee de richting zal bepalen van de verdere ontwikkelingen van de nieuwe muziek. Hoe de ‘sound of tomorrow’ precies zal klinken, kunnen we niet voorspellen, maar reken maar dat die een heel stuk vrouwelijker wordt.
Maarten Beirens, artistiek directeur Transit
De TRANSIT collectie is een initiatief van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek], in samenwerking met Festival 20/21 en met de steun van Stad Leuven.