In haar boek The Myths We Live By schrijft Mary Midgley dat “alle logica gevoed wordt door gevoel, en alle ernstige gevoelens een logische opbouw hebben als geraamte. Gedachten en gevoelens zijn geen tegengestelden, evenmin als vorm en formaat. Het zijn complementaire aspecten die aan beide kanten van elk argument verschijnen”. Ik zou stellen dat muziekcompositie een soort verzoening is van ‘rede’ en ‘gevoel’, of van rationaliteit (analytisch onderzoek en observatie) en verbeelding (gedreven door ongekende krachten). De menselijke bekommernissen en beproevingen in Die Zauberflöte suggereren dat het de Wijsheid is die tussen de Rede en het Gevoel ligt, en waar en wat zouden we zijn zonder wijsheid?
[Michael Finnissy]
Concert Transit 2018 Studio STUK 14 oktober door Lyrisch Laag:
Fie Schouten - basklarinet
Marij van Gorkom - basklarinet
Eva van de Poll - cello
Beltane Ruiz Molina - contrabas
Componist Michael Finnissy (°1946) is gefascineerd door de politieke aspecten van muziek. Hij gelooft dat alle muziek in zekere zin ‘programmatisch’ is, gezien ze binnen een cultuur ontstaat die zowel de muzikale als buitenmuzikale bekommernissen van de componist reflecteert. Zijn politiek en sociaal engagement is steeds prominenter geworden doorheen zijn carrière. Finnissy gaf les aan de Royal Academy of Music, de University of Sussex en is momenteel professor compositie aan de Universiteit van Southampton.
MATRIX doet haar best alle rechthebbenden met betrekking tot materiaal op deze website te achterhalen. Wie meent dat zijn/haar materiaal onrechtmatig hier is gebruikt, verzoeken wij ons te contacteren.
Het opnamefragment kan u ook ontlenen uit de collectie van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek] te Leuven.
Openingsuren: dinsdag & woensdag (10u-18u), donderdag & vrijdag (14u-18u)
Meer informatie: info@matrix-new-music.be
De TRANSIT collectie is een initiatief van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek], in samenwerking met Festival 20/21 en met de steun van Stad Leuven.