Hoeveel dromen maak je waar? Iedere afslag die je in je leven neemt brengt je ergens dichterbij, maar sluit tegelijkertijd een veelvoud aan andere wegen die je had kunnen bewandelen af. Zo stapelen keuze na keuze de verloren mogelijkheden en onvervulde verlangens zich op en laat je steeds meer levens die je niet geleefd hebt achter je: een schatkamer vol onbenutte kansen en niet-gespeelde rollen. **
Het Arsenaal der ongeleefde dingen wordt een tragikomische muziektheatervoorstelling van ± 50 minuten waarin la condition humaine (“Life is what happens to you, while you're busy making other plans” ***) in zeven tableaus visueel en muzikaal verbeeld wordt door zeven musici van Nieuw Amsterdams Peil die niet alleen muzikale alleskunners zijn, maar ook een sterke theatrale presence op het podium hebben.
Of het nu een ukelele-speler is die kampvuurliedjes zingt bij een eenzame campingtrip in de eigen woonkamer, een violist die doorspeelt terwijl het feest allang is afgelopen of een compleet zingend zaagkoor dat pauze houdt in een half omgehakt bos: componist Mayke Nas en kunstenaar Teun Hocks creëren samen scènes waarin met onnozele overmoed tegen de klippen op dromen nagejaagd blijven worden.
* (Rainer Maria Rilke - Das Buch von der Pilgerschaft, 1901)
** (Norbert Elias - Die Gesellschaft der Individuen, 1939)
*** (John Lennon - Beautiful Boy, 1980)
Dit project is mogelijk gemaakt door:
Fonds Podiumkunsten, Fonds21, Amsterdams Fonds voor de Kunst en het Norma Fonds.
Coproductie November Music, DAAD
Copresentatie Muziekgebouw Aan ’t IJ
Foto: Gemma Van Der Heyden
Concert Transit 2019 Labozaal STUK 19 oktober door Nieuw Amsterdams Peil:
Mayke Nas - muziek & concept
Teun Hocks - decor & concept
Heleen Hulst - viool
Merel Junge - viool
Rianne Wilbers - stem
Koen Kaptijn - trombone
Gerard Bouwhuis - toetsen
Jan Roel Hamersma - slagwerk
Pepe Garcia - slagwerk
Floriaan Ganzevoort - licht
Ria Marks - regie
Mayke Nas studeerde piano en compositie, en schreef diverse opdrachtwerken voor ensembles als Ensemble Modern, Slagwerk Den Haag en Neue Vocalsolisten Stuttgart. Nas begaat graag ongebaande paden. Zo blies ze in 2006 het concept van publieksparticipatie nieuw leven in met het fluxus-geïntpireerde stuk Anyone can do it, voor zes onvoorbereide spelers, verkende ze in 2011 de ingewanden van de piano met Douze Mains en toverde ze Ralph Van Raat in 2014 om tot een marionettenspeler achter de piano in Behind the Scenes IV: El Angel Exterminador. Van 2016 tot en met 2018 droeg zij de titel Componist des Vaderlands.
MATRIX doet haar best alle rechthebbenden met betrekking tot materiaal op deze website te achterhalen. Wie meent dat zijn/haar materiaal onrechtmatig hier is gebruikt, verzoeken wij ons te contacteren.
Het opnamefragment kan u ook ontlenen uit de collectie van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek] te Leuven.
Openingsuren: dinsdag & woensdag (10u-18u), donderdag & vrijdag (14u-18u)
Meer informatie: info@matrix-new-music.be
De TRANSIT collectie is een initiatief van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek], in samenwerking met Festival 20/21 en met de steun van Stad Leuven.