In Stained Glass Music laat tubist-componist Robin Hayward laat een vijtiental blazers – interactief – nieuwe muziek proeven én voelen. Just intonation, improvisatie en experiment zijn kenmerkend voor de muziek van Hayward en hij ‘bespeelt’ de instrumenten zoals nog niemand voor hem deed. Het resultaat van deze samenwerking is een kleurrijke improvisatiepartituur voor een vrije bezetting van blazers van alle leeftijden. Technisch niveau is onbelangrijk, alleen de zin om de oren op te zetten en te experimenteren is van tel. De partituur bevat veel ruimte voor eigen creatieve inbreng en de mogelijkheid om het werk af te stemmen op erg diverse locaties. De muzikanten kiezen immers zelf wanneer en hoe lang ze spelen, hoe ze reageren op de klanken van anderen. Tijdens het repetitieproces bepaalden ze samen met de componist de spelregels die kleur en interactie bepalen. De titel verwijst naar de langzaam veranderend kleuren van het zonlicht dat door een glasraam valt.
Stained Glass Music werd gecreëerd op zondag 23 oktober 2011 met deze musici:
Wendelmoed Van Esser | fluit
Charlotte Anna Bryan | fluit
Kobe Van Audenhaege | fluit
Natalie Vanderhasselt | klarinet
Kristina Oers | hobo
Lore Vrebos | hobo
Leander Stalmans | hobo
Alec Watson | fagot
Marijke Vanderperren | saxofoon
Wim Vanherp | saxofoon
Bertel Schollaert | saxofoon
Jonathan Van der Beek | hoorn
Berlinde Deman | tuba
Jan Pillaert | tuba
Robin Hayward | algemene leiding
Herneming: 1 februari 2012, Week van de Hedendaagse Muziek, Conservatorium Gent
Elk van de 13 muzikanten krijgt twee bladen die naast elkaar dienen te worden geplaatst op een muziekstandaard. Het blad met het grote diagram toont de positie van verschillende spelers binnen de concertruimte (ook het publiek maakt daar deel van uit), de harmonische ruimte, evenals de toonhoogtes die elke muzikant moet spelen. Intervallen gebaseerd op het priemgetal drie (reine kwinten)[1] zijn met elkaar verbonden door gele horizontale lijnen, intervallen gebaseerd op het priemgetal vijf (grote tertsen) zijn met elkaar verbonden door verticale rode lijnen, intervallen gebaseerd op het priemgetal zeven (‘natuurlijke’ kleine septiemen) zijn met elkaar verbonden door diagonale blauwe lijnen. De toonhoogtes die elke muzikant speelt weerspiegelt zijn positie binnen de harmonische ruimte.
Duur: 20 minuten
Intstrumentatie
13 blaasinstrumenten
Voor de eerste uitvoering werden gebruikt: 3 fluiten, 3 hobo’s, 2 altsaxofoons, 1 klarinet, 1 fagot, 1 hoorn, 2 tuba’s
Deze bezetting hoeft niet te worden gevolgd. Elk blaasinstrument dat de gevraagde toonhoogtes kan produceren kan worden gebruikt (trompet, piccolklarinet, bugel, euphonium...)
Tubist-componist Robin Hayward laat een dertigtal blazers – interactief – nieuwe muziek proeven én voelen in het educatieve project Stained Glass Music. Noise, microtonaliteit en experiment zijn Hayward zijn ding en hij ‘bespeelt’ de instrumenten zoals nog niemand voor hem deed.
De partituur en het opnamefragment kan u ook ontlenen uit de collectie van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek] te Leuven.
Openingsuren: dinsdag & woensdag (10u-18u), donderdag & vrijdag (14u-18u)
Meer informatie: info@matrix-new-music.be
Tubist en componist Robin Hayward - geboren in Brighton in 1969 - woont in Berlijn sinds 1998. Hij introduceerde revolutionaire speeltechnieken voor koperblazers. In 2012 vond hij de Hayward Tuning Vine uit: een visueel kleurenmodel dat de harmonische ruimte van Just Intonation weergeeft. In 2005 stichtte Hayward het Zinc & Copper Works ensemble waarmee hij vanuit een experimentele invalshoek kamermuziek voor koperblazers wil exploreren.
Bron: www.robinhayward.de
De TRANSIT collectie is een initiatief van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek], in samenwerking met Festival 20/21 en met de steun van Stad Leuven.