De voorgeschiedenis van deze compositie start in 2012. Tijdens het zomerfestival voor nieuwe muziek in Darmstadt werd Basement of Strings uitgevoerd. Deze compositie schreef ik voor de prijswinnaars van 2010. Toeval wil dat deze muzikanten allemaal een snaarinstrument bespeelden. Het vormde de aanleiding voor een samenwerking met Tiptoe Company waaruit muziek volgde voor uitsluitend snaarinstrumenten. Unresolved Streets (ook op het programma van dit concert), Universal Strumming en Collective Strings werden uitgevoerd tijdens het Transitfestival in 2015.
Tomorrow Started the Game verscheen in een Instagrambericht uit 2017 van een Iraanse trash-metal muzikant die mijn vriendin had leren kennen op het Griekse eiland Chios. Voor mij werd het bericht een verwijzing naar een spel met tijdsverloop. Zo knoopt het begin van de compositie aan bij het einde van Unresolved Streets en duiken er solo piano-momenten op die tezamen zowel een afsluiting vormen van Basement of Strings alsook een afzonderlijk werk zijn voor de twee piano’s.
Tomorrow Started the Game is geschreven voor twee piano’s, harp, twaalfsnarige gitaar, klassieke gitaar, banjo, mandoline, viool, cello en contrabas. De instrumenten zijn gestemd in een uitgebreide reine stemming die zich compositorisch vertaalt in een verfijning van de 12-toonstoonladder in 72 gelijke onderverdelingen. Een aantal van de instrumenten heb ik zelf omgebouwd. Een piano kreeg een extra brug en een besnaring die meerdere tonen in het octaaf toelaat. Bij de andere piano klinkt één snaar per toets een octaaf lager en is de stemming verdeeld over twee octaven. De frets van de banjo werden verplaatst en bij de twaalfsnarige gitaar vervangen door verplaatsbare frets. De klassieke gitaar is een octaaf lager gestemd en ook de harp is geheel herstemd. Het klavecimbel kwam recent in mijn bezit en heb ik hersteld en gestemd in 24 tonen verdeeld over twee octaven. [Tim Mariën]
Concert Transit 2018 Studio STUK 13 oktober door Tiptoe Company:
Jutta Troch - harp
Jona Kesteleyn - gitaar
Pieter Lenaerts - contrabas
Jasmijn Lootens - cello
Liesbeth Lambrecht - strohviool
Fabian Coomans - piano
Sara Picavet - piano
Dominik Boiy - geluidstechniek
Istvan Leel-Össy - technisch medewerker
Tim Mariën begon in zijn tienerjaren op eigen houtje te componeren na het ontdekken van avant-garde componisten zoals Pierre Henry, Luigi Nono en Karlheinz Stockhausen. Bij zijn studies musicologie aan de KU Leuven verdiepte hij zich in Harry Partch’ ‘extended just intonation’. Mariën schrijft in opdracht van verschillende ensembles, waarvoor hij vaak zelf instrumenten bewerkt of herstemt. In 2010 ontving hij de Stipendiumprijs voor compositie tijdens de internationale zomercursussen voor nieuwe muziek in Darmstadt.
MATRIX doet haar best alle rechthebbenden met betrekking tot materiaal op deze website te achterhalen. Wie meent dat zijn/haar materiaal onrechtmatig hier is gebruikt, verzoeken wij ons te contacteren.
Het opnamefragment kan u ook ontlenen uit de collectie van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek] te Leuven.
Openingsuren: dinsdag & woensdag (10u-18u), donderdag & vrijdag (14u-18u)
Meer informatie: info@matrix-new-music.be
De TRANSIT collectie is een initiatief van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek], in samenwerking met Festival 20/21 en met de steun van Stad Leuven.