Vanaf het begin van mijn componeren heeft de piano me altijd gefascineerd als een resonerend object. Het is deze resonantie die centraal staat in mijn compositie voor twee piano’s en electronics (Paysage en attente…).
Om te beginnen is er natuurlijk de (sympathische) resonantie van de snaren, die door het gebruik van de pianopedalen op verschillende manieren (mee)klinken.
Het stuk stelt resonantie ook centraal in de interactie van de elektronica met de live piano’s. Op bepaalde plaatsen worden fragmenten opgenomen die later opnieuw weerklinken, soms letterlijk en herkenbaar, soms compleet verhakseld en gefragmenteerd. Soms reageert de elektronica onmiddellijk op de musici, soms herneemt ze muzikale elementen pas minuten later.
Doorheen de compositie is de electronica bovendien niet alleen live aanwezig. Ik heb ook op voorhand gerealiseerde elektronische fragmenten in het stuk geïntegreerd. Deze fragmenten kondigen het materiaal van de live musici subtiel aan, waardoor wat live gespeeld wordt als een resonantie klinkt van de elektronische klanken.
Zoals in al mijn werken, resoneren ook andere composities in het werk door, zowel in de titel, als in het muzikale materiaal. Het gaat dan niet alleen om eigen werk (zoals de cyclus (paysages - études), geschreven tussen 2010 en 2015). Ook andere (historische) composities klinken onvermijdelijk mee, zonder dat er daarom letterlijke fragmenten worden aangehaald.
Ik had het genoegen om (Paysage en attente…) te schrijven in nauwe samenwerking met mijn vrienden-pianisten Elisa Medinilla en Frederik Croene, evenals met Gilles Doneux van Centre Henri Pousseur, die me bijstond bij het realiseren van de electronica. [Daan Janssens]
met de steun van Centre Henri Pousseur, onderzoeksfonds / research fund School of Arts Gent – KASK/Conservatorium
© foto Kurt Van Der Elst
Concert Transit 2019 Stoetezaal STUK 18 oktober door Pianoguide:
Frederik Croene - piano
Elisa Medinilla - piano
Daan Janssens (Brugge, 1983) studeerde compositie bij Frank Nuyts, Godfried-Willem Raes en Filip Rathé aan het conservatorium Gent, waar hij sinds 2016 zelf compositie en orkestratie doceert. Doorheen de jaren werkte hij samen met grote nationale en internationale ensembles en solisten, en bouwde hij een intense samenwerking uit met LOD Muziektheater. Zo ging vorig jaar zijn tweede opera, Menuet, naar de gelijknamige novelle van Louis Paul Boon in première in april 2017, en werd in 2018 zijn Eine Schöne Müllerin gecreëerd door SPECTRA op Festival 20·21.
MATRIX doet haar best alle rechthebbenden met betrekking tot materiaal op deze website te achterhalen. Wie meent dat zijn/haar materiaal onrechtmatig hier is gebruikt, verzoeken wij ons te contacteren.
De partituur en het opnamefragment kan u ook ontlenen uit de collectie van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek] te Leuven.
Openingsuren: dinsdag & woensdag (10u-18u), donderdag & vrijdag (14u-18u)
Meer informatie: info@matrix-new-music.be
De TRANSIT collectie is een initiatief van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek], in samenwerking met Festival 20/21 en met de steun van Stad Leuven.