Cascade verwijst naar het proces van transformatie en maskering dat ontstaat door het opeenvolgend doorgeven van informatie. Vanuit de ‘non-human’ objectieve poëtische methodiek, zoals deze door Natsume Soseki wordt beschreven in Kusamakura, verkent de compositie het potentieel van de waarneming. Een database van klankobjecten, samengesteld uit locatie- en studio-opnames, wordt hertaald naar het unieke vocale profiel van de soliste.
Zij realiseert simultaan door de directe beluistering en beleving van en in reactie op een audioscore een parallelle
interpretatie. Een narratieve onderstroom, refererend naar The Cataract of Lodore van Robert Southey, vormt een
evocatieve leidraad doorheen een virtueel klanklandschap, van waaruit in dialoog met de eigen stem een zelfportret
wordt geschetst. Cascade werd gecreëerd bij ChampdAction in het kader van een driejarige ontwikkelingsgerichte beurs in samenwerking met sopraan Naomi Beeldens en is het eerste deel van het tweeluik Cascade | Arcade. [MAARTEN BUYL]
Concerten Transit 2020 Soetezaal STUK 24 oktober door ChampdAction:
Naomi Beeldens - sopraan
Componist en sound designer Maarten Buyl (°1982) studeerde muziektheorie, analyse, compositie en muziektechnologie aan de Conservatoria van Brussel en Antwerpen. Hij vulde deze studies aan met compositorische en muziektheoretische masterclasses, o.a. aan het Orpheus Instituut in Gent. Tussen 2006 en 2010 werkte hij als onderzoeksassistent mee aan de ontwikkeling van een metamodel voor muzikale analyse in een samenwerking tussen het conservatorium van Brussel en de VUB. Sinds 2011 werkt hij als sound engineer bij Opera Ballet Vlaanderen.
MATRIX doet haar best alle rechthebbenden met betrekking tot materiaal op deze website te achterhalen. Wie meent dat zijn/haar materiaal onrechtmatig hier is gebruikt, verzoeken wij ons te contacteren.
De TRANSIT collectie is een initiatief van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek], in samenwerking met Festival 20/21 en met de steun van Stad Leuven.