In Cascade van Maarten Buyl gaat een sopraan – Naomi Beeldens – live in dialoog met klanken die bij elkaar zijn gepuzzeld uit opgenomen fragmenten van haar eigen stem waarmee op hun beurt andere klanken worden nagebouwd. Het is niet enkel een werk dat dit jaar op Transit staat, maar ook één van de vele voorbeelden van de recente tendens waarbij componisten de grenzen tussen het reële en het virtuele aftasten. Uiteraard helpt technologie daar een handje bij en is het ook onze dagdagelijkse omgang met technologie (denk aan sociale media) die toont hoe virtuele connecties steeds meer verstrengeld raken met het ‘echte’ leven. En toch.
De jongste maanden werden we allemaal gedwongen om onze fysieke contacten ‘on hold’ te zetten en werd digitale communicatie, van skype-aperitief tot online onderwijs zowat het enige contact dat nog mogelijk was. De cultuurwereld, voluntaristisch als altijd, want zo zijn we nu eenmaal, reageerde snel met live streaming, gratis opengestelde archiefopnames en zoveel meer. De nood aan cultureel contact was reëel. Het online antwoord bood troost, maar legde ook een gemis bloot.
Ontdaan van de prikkelende intensiteit van de live ervaring, blijft muziek afstandelijk. Nergens voel je dat sterker dan bij de nieuwste muziek. We zijn dan ook blij en opgelucht om – mits enkele onvermijdelijke aanpassingen – toch een live festival te kunnen aanbieden: het echte Transit-gevoel mét nieuwe en originele klanken, de wereldcreaties, de premièrekoorts en desnoods zelfs de frustratie van een gesprongen cellosnaar. Levende muziek verdient een live ervaring.
Maarten Beirens,
artistiek directeur Transit
De TRANSIT collectie is een initiatief van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek], in samenwerking met Festival 20/21 en met de steun van Stad Leuven.