für Johannes Kepler is een muzikale zetting van een tekst van de grote astronoom Johannes Kepler (1571-1630), van het einde van zijn boek Astronomicus et Metaphysicus, het vijfde volume van zijn Harmonices Mundi (voor het eerst uitgegeven in 1619). Astronomicus et Metaphysicus draagt als ondertitel ‘de harmoniis absolutissimis motuum coelestium, ortuque eccentricitatum ex proportionibus harmonicis’ en gaat over de relatie tussen de planeten van het zonnestelsel. Door de orbitale ellipsen van de planeten te meten was Kepler in staat om de verschillen tussen deze hemelse paden te berekenen en zo een harmonische verhouding voor elke planeet te geven (Saturnus als grote terts, Mars als reine kwint, enz…).
In feite zijn Keplers planetaire verhoudingen slechts een vereenvoudiging van zijn onderzoeksresultaten. In für Johannes
Kepler ben ik teruggekeerd naar de meer complexe verhoudingen die te vinden zijn in zijn originele waarnemingen om het rijke microtonale universum van deze muziek te creëren. De tekst is een lofzang op de maker van deze hemelse harmonieën:
Magnus Dominus noster, et magna virtus eius et
Sapientia eius non est numerus: laudate eum
coeli, laudate eum Sol, Luna et Planetae,
quocunque sensu ad percipiendum, quacunque
lingua ad eloquendum Creatorum vestrum
utamini: Laudate eum Harmoniae coelestes,
laudate eum vos Harmoniarum detectarum arbitri.
für Johannes Kepler is geschreven in opdracht van Trio Scordatura en is als nagedachtenis opgedragen aan Karlheinz Stockhausen. Het werk werd gecreëerd tijdens het TRANSIT-festival, op 25 oktober 2008. (Christopher Fox)
De TRANSIT collectie is een initiatief van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek], in samenwerking met Festival 20/21 en met de steun van Stad Leuven.